به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حالی که ظرفیت محل های ذخیره نفت در خشکی در نقاط مختلف جهان به دلیل فزونی عرضه در حال پر شدن است، ده ها میلیون بشکه نفت بارگیری شده در تانکرها در جستجوی مشتری هستند و این ممکن است موجب فلج شدن حمل و نقل دریایی شود.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، نفت ذخیره شده در نقاط مختلف جهان به رکورد 3 میلیارد بشکه رسیده است. تجار می گویند فزونی عرضه نفت موجب شده تا تانکرهای بارگیری شده در بنادر مهم جهان برای تخلیه محموله های خود روزها، هفته و حتی ماه ها منتظر بمانند.

نبود ظرفیت برای تخلیه محموله های نفتی در حال کاهش دادن تعداد تانکرهای خالی ای است که برای ادامه ترانزیت نفت و تداوم فعالیت چاه ها ضروری هستند. پر شدن ظرفیت محل های ذخیره ممکن است عرضه کنندگان را ناگزیر به فروش فوری و با تخفیف نفت برای خالی کردن ظرفیت ذخایر کند و فشار بیشتری بر قیمت نفت که هم اکنون در نزدیکی پایین ترین رقم های 6 سال اخیر قرار دارد وارد آورد.

هزینه اجاره یک سوپر تانکر با ظرفیت حمل 2 میلیون بشکه نفت ماه گذشته به بالاترین رقم از سال 2008 تاکنون یعنی 100 هزار دلار در هر روز رسید و اکنون بیش از 70 هزار دلار در روز است.

در پایان این هفته در خلیج آمریکا، بیش از 50 کشتی تجاری در بیرون از بنادر و در نزدیکی هیوستون لنگر انداخته بودند که از بین آنها 41 مورد تانکر نفتی بودند.

منابع کشتیرانی و بندری با اشاره به پر شدن حجم ذخیره نفت در خشکی گفتند، 20 سوپرتانکر در پایانه بصره عراق لنگر انداخته اند و زمان بارگیری کشتی ها تا 12 روز به تاخیر افتاده است.

موسسه مشورتی ام اس آی در زمینه کشتیرانی اعلام کرد چشم انداز کوتاه مدت برای تانکرهای نفتکش مثبت است... (اما) ظرفیت ذخیره در چین و اروپا در حال کاهش است و این منجر به طولانی شدن زمان تخلیه می شود.»