پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ایران به‌دلیل بکر بودن بازار 75 میلیون نفری و همچنین بازار 380 میلیون نفری کشورهای همسایه‌اش امروز مورد توجه بسیاری از کشورهای سرمایه‌گذار است و برطرف شدن تحریم‌ها می‌تواند افق‌های تازه‌ای برای ایران به ارمغان آورد و غربی ها نیز به همین بازار چشم دوخته اند

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: کشور ما چند سال است که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افرود: با قرائت بیانیه مشترک ایران و کشورهای 1+5 و سپس اجرای برجام، کشورهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران علاقه نشان داده و به‌دنبال یافتن فرصت‌های مناسب شرایط خود برای حضور در اقتصاد و صنایع کشورمان هستند. 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه بیشترین ثبات در ایران حاکم است گفت: همین امر، شرایط را برای سرمایه‌گذاران آسان می‌کند، اما آنچه باید در این بین حائز اهمیت باشد توجه مسئولان به الزامات سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم است 

وی افزود: اگر علاقه‌مندان خارجی به حضور در ایران صرفا به‌دنبال فروش محصولات تولیدی خودشان در این بازار بکر باشند، این امر شاید فی‌نفسه سرمایه‌گذاری محسوب نشود یا دست‌کم سرمایه‌گذاری مولد نخواهد بود. 

کاتب اضافه کرد: در این راستا مسئولان باید شرایطی را در نظر بگیرند تا به‌واسطه آن سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، اشتغال و تولید ارزش افزوده در کشور ایجاد شود و ایران به سمت افزایش صادرات محصولات تولیدی با سرمایه خارجی حرکت کند. 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان ساخت: این سیاست و اجرای دقیق و علمی آن خام‌فروشی را کاهش می‌دهد و همین جریان می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، اقتصاد کشورمان را با استفاده از سرمایه‌های خارجی وارد شده به کشور از رکود خارج کند.

کاتب افزود: از این‌رو سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در قالب تولید مشترک و بعد از آن صادرات صورت گیرد که مناطق آزاد کشور در این زمینه می‌تواند نقش به‌سزایی به‌عهده گیرد. البته از نگاهی دیگر باید برای سرمایه‌گذاران شرایطی را فراهم کرد که آنها نسبت به سرمایه‌گذاری خود تصمیم عقلایی بگیرند. 

وی اضافه کرد: اکنون شاهد این موضوع هستیم که تغییر قوانین در کشور به وفور وجود دارد و این موضوع هرچه سریع‌تر باید رفع شود؛ به این دلیل که اولین موضوعی که برای سرمایه‌گذار اهمیت دارد، اطمینان و ثبات است و دولت باید این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بدهد تا نقدینگی ارزی کشور افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با توجه به رفع تحریم‌ها کشور باید به سمتی حرکت کند که عضو سازمان تجارت جهانی شود، چراکه راه‌حل تحقق تولید صادرات محور و ایجاد رقابت واقعی در اقتصاد ایران پیوستن به سازمان تجارت جهانی و اجرای قواعد بازار باز است.