به گزارش پارس به نقل از تسنیم،چارلی بالارد گفت:  احساس من این است که تحریم ها مشکلاتی برای اقتصاد ایران به وجود آورده و لغو تحریم ها برای ایران بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: من معتقدم، سود لغو تحریم ها در دو شکل متمایز خواهد بود. اول منافع مستقیم است که خیلی زود پس از برداشته شدن تحریم ها اتفاق خواهد افتاد. اما منفعت دیگر عبارت است از مجموعه ای از منافع غیرمستقیم که در طی سالیان بعد تجربه خواهد شد، اما در دراز مدت می تواند بسیار مهم تر باشد. اینها منافع غیر مستقیم هستند که از پیوستن بیشتر ایران به اقتصاد جهانی ناشی خواهد شد.

وی افزود: ایران می تواند با برخورداری از سرمایه گذاری خارجی مستقیم و افزایش تجارت بین المللی کالاها و خدماتی به جز نفت منتفع شود. ایران همچنین از افزایش فرصتهای مطالعاتی برای جوانان ایرانی در دیگر کشورها منتفع خواهد شد.

بالارد گفت: اگر تحریم ها برداشته شود، و به خصوص اگر لغو تحریم ها بخشی از الحاق کلی تر ایران به اقتصاد جهانی باشد، آنگاه به اعتقاد من این کشور می تواند از تعاملات اقتصادی بیشتر با مردم سایر نقاط جهان، سود زیادی ببرد.

وی افزود: البته هنوز تحریم ها لغو نشده اند. هیچکدام از اینها اتفاق نخواهد داد مگر اینکه توافق نهایی منعقد و اجرایی شود. اگر توافق نهایی به دست بیاید، به اعتقاد من تحریم ها لغو خواهند شد، هرچند که ممکن است آنها یکجا لغو نشوند.

استاد اقتصاد دانشگاه دولتی میشیگان آمریکا اضافه کرد: در مفهوم کلی، به اعتقاد من این مسأله بسیار به سود ایران خواهد بود که یک رابطه مبتنی بر اشتراک مساعی با جهان داشته باشد.

وی تأکید کرد: به دلایل سیاسی داخلی برای برخی در داخل ایران اتخاذ موضعی تقابلی در قبال آمریکا و به طور کلی غرب مفید بوده است.  اما، به دلایلی که اشاره کردم، من معتقدم که این موضع تقابلی برای اقتصاد ایران بسیار بد بوده و تاثیرات مضری بر استانداردهای زندگی مردم ایران داشته است.

بالارد در پاسخ به این سوال که چگونه اقتصاد ایران باید پس از تحریم ها مدیریت شود گفت: من معتقدم که اتخاذ یک سیاست تعامل سازنده با دنیا برای افزایش رونق اقتصادی در ایران بسیار مهم است.

وی افزود: در داخل، بسیاری از عوامل کلیدی برای رونق اقتصادی، بیشتر ماهیت سیاسی دارند تا اقتصادی. وقتی ما به توسعه یافته ترین کشورها نگاه می کنیم، همه آنها در بعضی مسائل مشترک اند. در همه آنها حمایت قوی ای از اموال خصوصی می شود تا مردم بتوانند  بدون نگرانی از مصادره احتمالی سودشان توسط دولت، تصمیم گیری اقتصادی کنند. (این بیش از هر چیز نشان می دهد که چرا کره جنوبی بسیار بیش از کره شمالی توسعه یافته است.)

استاد اقتصاد دانشگاه دولتی میشیگان آمریکا  گفت: توسعه یافته ترین کشورها دارای قوه قضائیه ای مستقل، مطبوعاتی آزاد و درجه معقولی از شفافیت عملکرد دولت هایشان هستند. همه اینها ایجاد کننده شرایط لازم جهت رشد اقتصادی هستند.

بالارد گفت: اگر مردم عادی این اعتقاد را پیدا کنند که می توانند با کار بیشتر ثمره بیشتری به دست بیاورند، بدون اینکه افراد متنفذ سیاسی مانع آنها شوند، اقتصاد بهترین عملکرد را خواهد داشت. 

* بزرگترین سودهای اقتصادی از آن کشورهایی با جمعیت تحصیل کرده

وی افزود: آخرین موضوعی که باید بگویم این است که یکی از مهمترین روندها در اقتصاد جهانی در 40 سال گذشته رشد سریع فن آوری بوده است. اقتصاددانان می گویند، این انفجار فن آوری موجب ارتقاء نیاز به مهارت ها شده است. این بدان معناست که کارگرانی با مهارت های نسبتا بالا از این تغییرات سود برده اند.

استاد اقتصاد دانشگاه دولتی میشیگان آمریکا  گفت: کارگران با مهارت پایین به آن اندازه منتفع نشده اند. بنابراین اگر ایران می خواهد به یک کشور پررونق تر تبدیل شود، باید سطح آموزش را بالا ببرد.

وی افزود: ایران دارای جمعیتی به مراتب تحصیل کرده تر از بسیاری کشورهاست، اما به اعتقاد من، این وضعیت باید باز هم بهتر شود. بزرگترین سودهای اقتصادی در طی چند دهه آینده احتمالا نصیب کشورهایی خواهد شد که جمعیت تحصیلکرده تری داشته باشند.