به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هوشنگ بازوند شامگاه پنجشنبه در جلسه طرح مشارکت عمومی برای افزایش تولید در روستاها که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: تعداد قابل‌توجهی از روستاهای استان لرستان، کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند، بنابراین نسخه‌ای که برای توسعه روستاهای کشور پیچیده می‌شود ممکن است برای استان لرستان صدق نکند.

وی افزود: اگر روستائیان خدمات لازم را دریافت نکنند و اشتغال آن‌ها تأمین نشود به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند و این‌ یک آسیب است.

استاندار لرستان عنوان کرد: 127 روستای استان لرستان فاقد برق است و این روستاها اگرچه کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند ولی تعدادی زیادی از این روستاها 18 یا 19 خانوار دارند که تفاوت زیادی با روستاهای بالای 20 خانوار ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از روستاهای شهرستان الیگودرز هنوز جاده دسترسی ندارند که این شایسته جمهوری اسلامی نیست و باید به این روستاها رسیدگی شود.

بازوند بابیان اینکه در دو سال گذشته در استان لرستان به اندازه همه دولت‌های گذشته گازرسانی داشته‌ایم، تصریح کرد: 118 روستای استان لرستان فاقد آب شرب بود که امروز تعداد آن‌ها به 48 روستا کاهش پیداکرده است و این نشان می‎دهد که اقدامات خوبی در بحث تأمین آب شرب روستاهای استان انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر 220 روستای لرستان از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم که در برنامه ششم توسعه، چالش‌های پیش روی توسعه روستاها در یک برنامه پنج‌ساله دیده شود و شرایط خوبی در روستاهای کشور ایجاد شود.

استاندار لرستان ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در روستاها را ضروری دانست و بیان کرد: روستائیان برای دریافت تسهیلات، نمی‌توانند وثیقه‌های سنگینی که بانک‌ها در نظر گرفته‌اند را تأمین کنند، بانک‌ها نباید در این موارد سخت‌گیرانه برخورد کنند.

وی بابیان اینکه سرانه درآمدی مردم لرستان پایین است، گفت: زمانی می‌توان از پیشرفت و توسعه سخن گفت که میزان سرانه درآمدی مردم افزایش پیدا کند؛ اگر امروز مردم لرستان مشارکت اقتصادی کمی داشته و نمی‌توانند در توسعه نقش‌آفرینی کنند به دلیل همین پایین بودن سطح درآمدی آن‌هاست.

بازوند با اشاره به اهمیت تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به‌ نفس در روستاهای استان لرستان، افزود: جلب مشارکت‌های مردمی، ترویج فرهنگ کار و تقویت روحیه خودباوری در روستاها نیازمند کارهای فرهنگی است.

وی با اشاره به ضعف ساختارهای عمرانی در روستاهای لرستان، عنوان کرد: اگر در اثر سیلاب کوهدشت، 60 دهنه پل تخریب می‌شود، این به دلیل ضعف زیرساخت‌های عمرانی است، به دنبال این هستیم که در قالب تهیه یک مستند، به آسیب‌شناسی و نقاط ضعف زیرساخت‌های عمرانی شهرستان کوهدشت بپردازیم.