به گزارش از پارس به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با آغاز پرداخت وام 25 میلیونی خودرو، متقاضیان خرید خودرو از ساعات اولیه صبح روز گذشته به نمایندگی مجاز فروش خودرو مراجعه کرده اند که استقبال بسیار خوب و دوراز انتظار مردم سبب تشکیل صف طولانی شده است.

این استقبال تا حدی بود که چندین بارشبکه ثبت نام خودرو با وام 25میلیونی قطع شد، این در حالی که است که تا چندی پیش کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» به منظور افزایش کیفیت و کاهش قیمت شکل گرفته بود که دولت به جای اصلاح رعایت این دو اصل، اقدام به جذابیت بیشتر با وام کرد.

جذابیتی که باعث شد مردم اصل افزایش کیفیت و کاهش قیمت را فراموش کنند و نه تنها به سراغ همان خودروهای بی کیفیت  انبار شده بروندبلکه با این برنامه ریزی قیمتی بالاتر از آنچه که به آن اعتراض داشتند پرداخت کنند.

در ابتدا قرار بود مدت بازپرداخت وام خودرو 7ساله باشد که  به گقته مدیر اعتبارات بانک مرکزی این مدت بین 4 و 7 سال متغیر است، طبق جدولی که شرکتهای خودروسازی منتشر کرده‌اند برای مثال قیمت یک نوع خودرو، ۲۱ میلیون تومان است که ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان آن به صورت پیش پرداخت و ۱۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان مابقی به طور وام در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

 اقساط ماهیانه خرید این خودرو ۳۳۵ هزار و ۷۷۱ هزار تومان است و با توجه به اینکه این اقساط ۷ ساله یعنی ۸۴ ماهه است، در ‌‌نهایت مبلغ نهایی مجموع اقساط و مبلغ پیش پرداخت ۳۲ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان و ۷۶۴ هزار تومان است.

به عبارت دیگر خریداران خودروی ۲۱ میلیون تومان در شرایط جدید باید ۳۲ میلیون، یعنی ۱۱ میلیون بیشتر بابت آن بپردازند و این در شرایطی است که زمانی اقساط آن‌ها به اتمام می‌رسد که ۷ سال از عمر خودروی آن‌ها گذشته است.

متاسفانه  وام 25میلیونی خودرو تنها برای تحریک موقتی بازار خودرو اثر بخش خواهد بود و در اینده نزدیک باز هم همین مشکلات پا برجا خواهد بود زیرا دولت نمی تواند هر ساله وام 25میلیونی پرداخت کند، یعنی وام خرید خودرو تنها یک مسکن موقتی بود مسکنی که بعد از تمام شدن اثارش، درد بیشتری را تحمیل خواهد کرد.

البته در این میان نباید نقش مردم را فراموش کرد مردمی که پافشاری زیادی در کمپین نخریدن خودروی صفر داشتند به یکباره بعد از شنیدن پرداخت وامی که در اینده شاهد اثرات آن خواهند بود به سراغ همین خودروهای بی کیفیت رفتند یعنی تا خود مردم تصمیم جدی نداشته باشند مسئولین و خودروسازان هم تصمیم جدی برای بالابردن کیفیت خودروهای ساخت داخلی نخواهند داشت.

 کمپین نخریدن خودروی صفر باعث شده بود که بسیاری از خودروها روی دست خودروسازان بماند و تولید خودرو کاهش پیدا کند اگر مردم تصمیم جدی برای افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت آن داشتند حتی اگر100درصد قیمت خرید خودرو وام پرداخت می شد نباید به سراغ خرید خودروهایی که به آن اعتراض داشتند می رفتند اگر این اتفاق رخ می داد مطمئنا خودروسازان هم متوجه می شدند که با رانت دولتی هم نمی توانند در برابر خواست مردم مقابله کنند.

با پرداخت وام 25میلیونی خودرو مردم به اهدافی که خودشان تعریف کرده بودند نخواهند رسید و در اینده باز هم اعتراض به بی کیفیتی همین خودروهای خریداری شده و خودروهای ساخته شده در سالهای آتی را خواهند داشت، همچنین ابهاماتی در خصوص سند و نحوه خرید و فروش خودروهای خریداری شده با وام25میلیونی وجود دارد.

به گفته برخی کارشناسان، روند طبیعی این است که خودروسازان سند محصولات فروخته شده در قالب تسهیلات 25 میلیونی را در رهن خود نگه دارند تا تضمینی باشد برای بازپرداخت اقساط از سوی مشتریان، به گفته آنها،بسیار بعید است خودروسازان تا پیش تسویه حساب کامل مشتریان،سند خودروهای آنها را آزاد کنند.

از سوی دیگر اما شنیده می شود که خودروسازان قصد دارند برای بالا بردن جذابیت فروش تسهیلاتی، سند خودروها را زودتر از پایان بازپرداخت تسهیلات، آزاد کرده و در اختیار مشتریان قرار دهند.بر این اساس، ظاهرا قرار است سند خودروهای مربوطه پس از سه سال آزاد شود،هرچند خودروسازان هنوز رسما این موضوع را تایید نکرده اند.