به گزارش پارس به نقل از تسنیم، طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر اینکه کارت اعتباری دولتی به شهروندان اعطا می شود شنیده شد. این کارت که کارت خرید کالای ایرانی نام دارد به متقاضی اجازه می دهد که کالای مورد نظر خود را تا (سقف 10میلیون تومان) و اقساط 18 ماه خریداری کند.

بماند که این کارت معایبی دارد. از جمله معایب این است که متقاضی باید با نرخ سود 12 درصد کالای خود را در 18ماه کالاهای محدودی را خریداری کند که شاید با وعده دولت تعداد کالاها افزایش یابد.

 اما نکته بعدی درباره این کارت این است که چه کسانی مشمول دریافت کارت می شود؟ مطابق اطلاعیه  مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی تنها کسانی می توانند دارنده کارت اعتباری شوند که حقوق ثابت آن ها به تایید دولت برسد. که شامل کارمندان دستگاه های دولتی، اعضای صندوق های بازنشستگی و کارمندان شرکت هایی که حقوق آن ها از طریق بانک های عامل واریز می شود.

در این اطلاعیه آمده است کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند. فهرست کالاهای قابل خریداری در این طرح نیز ازطریق تارگاه دولت (www.dolat.ir)، شاپرک (www.shaparak.com) و وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.mimt.gov.ir) در اختیار عموم قرار می‌گیرد؛ در مراحل بعدی و به تدریج متناسب با اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و یا کارفرمایان ذیربط، این طرح گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد. شرایط و نحوه عمل و فهرست کالاها متناسب با شرایط تولید در کشور، متنوع و متغیر خواهد بود و به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.

  در فاز اول اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

 اما نکته قابل تأمل اینجاست که اقساط این کارت اعتباری چیست؟سید علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این باره با بیان اینکه اقساط تسهیلات خرید خودرو با نرخ سود 16درصد حداکثر 708هزار و با نرخ سود 12درصد 658هزار تومان خواهد بود، گفت: دوره بازپرداخت وام خودرو از 4 تا 7 سال متناسب با توافق مشتری و خودروساز است.

در حالی که حدود 12میلیون کارگر حداقل بگیر هستند و حقوق 712 هزار و 413 تومان دریافت می‌کنند چگونه می‌توانند تسهیلات با این میزان اقساط را دریافت کنند؟! حتی اگر بخواهیم بگوییم کارگران بیش از 712 هزارتومان حقوق دریافت می کنند . باید بگوییم در بهترین حالت یک کارگر1 میلیون تومان دریافتی دارد. باز هم چگونه می تواند با این میزان حقوق از این تسهیلات بهره مند شود.

طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری  با هدف  ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی تدوین شده است که با همراهی بانک مرکزی و تولیدکنندگان داخلی انجام خواهدشد.در حالی که کارگران با این میزان جمعیت می توانستند محرکی در بازار تقاضا باشند اما نوع برنامه ریزی دولت در اقساط این طرح به گونه ای است که کارگران محروم از وام های جدید دولت شدند.