به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند صبح امروز در بیست و دومین همایش تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت یک طرح عظیم در کشور بود، گفت: در قالب طرح تحول سلامت هزینه تجهیزات پزشکی کاهش یافت. به طوری که به طور تقریبی سالانه 500 میلیارد تومان در بیمارستان‌های دولتی صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه تجهیزات پزشکی یکی از بخش‌های مهم در طرح تحول سلامت است، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح طی دو سال گذشته درصد بالایی از رضایتمندی مردم از دولت، در زمینه بهداشت بوده است.

دیناروند با بیان اینکه عمده این ظرفیت رضایتمندی ناشی از اجرای طرح تحول سلامت است، گفت: در حال حاضر شاهد رضایتمندی 80 درصدی مردم از وزارت بهداشت هستیم و این در حالی است که در دو سال گذشته این رضایتمندی هشت درصد هم نبود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 2.5 میلیون نفر برای دریافت تسهیلات پزشکی به خارج از بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شدند، ادامه داد: در حال حاضر و با اجرای طرح تحول سلامت این تعداد به 200 هزار نفر کاهش پیدا کرده و تقریبا تامین تجهیزات پزشکی برای 97 درصد از بیماران را داخل بیمارستان تامین می‌کنیم. این امر از سرگردانی همراهان بیمار جلوگیری می‌کند و هزینه ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر در قالب طرح تحول نظام سلامت شاهد کاهش هزینه‌ها و قیمت تجهیزات پزشکی هستیم به طوری که تقریبا هیچ تجهیزات پزشکی را پیدا نمی‌کنیم که نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت کاهش قیمت نداشته باشد.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حال حاضر در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، سالانه 500 میلیارد تومان در بیمارستان‌های دولتی صرفه جویی می‌شود. این خدمت بزرگی است که اجرای طرح تحول سلامت آن را ممکن کرده و در کنار این شانس حضور تجهیزات پزشکی تقلبی را در بیمارستان‌ها کاهش داده است.

دیناروند با بیان اینکه در گذشته روشی برای جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی تقلبی به بیمارستان‌های کشور وجود نداشت، گفت: در حال حاضر با اجرای طرح تحول نظام سلامت امکان ورود تجهیزات پزشکی تقلبی به بیمارستان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تجهیزات پزشکی قیمت‌ها را به سطح معقول جهانی رسانده‌ایم، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این امر بسیاری از شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی ضرر کرده‌اند، اما چاره‌ی دیگر نبود، آن‌ها نیز به این امر راضی شده و با این شرایط همکاری خود را با ما ادامه داده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حال حاضر 1000 میلیارد تومان در زمینه واردات دارو صرفه جویی شده و امیدواریم در تامین کالاهای پزشکی به کف قیمت برسیم زیرا در حال حاضر زیرساخت‌های قانونی به این منظور فراهم شده است.

وی ضمن تاکید به این نکته که تا حد امکان از ورود کالاهای مصرفی ارزان‌قیمت به کشور جلوگیری شده است، تصریح کرد: یک وسیله پزشکی در صورتی می‌تواند به کشور وارد شود، که خاص باشد و از لحاظ قیمت به تولیدات داخلی ضرر نزند. در سیاست جدید ما سخت‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم کالاها با کیفیت پایین وارد شوند.

دیناروند به کنترل هزینه‌های القایی به عنوان یکی از نکات مهم در حوزه استفاده از تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار کرد: اگر این هزینه‌ها کنترل نشوند 500 میلیارد مبلغی که توانستیم در اجرای نظام تحول سلامت صرفه‌جویی کنیم به هدر خواهد رفت.

وی در خصوص اولین آزمایشگاه تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: سال گذشته این آزمایشگاه را تاسیس کردیم اما نیازمند تجهیزات و نیروی متخصص هستیم. همچنین در حوزه نیروی انسانی نیز باید تحول ایجاد کرده و زیرساخت‌ها را تقویت کنیم.