پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور گفت: برای افرادی که در روستاهای مرزی شغل ایجاد کنند وام با نرخ سود هفت درصد پرداخت می‌کنیم.

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: اقتصاد روستا زمانی پویا می‌شود، که با مشارکت مردم باشد. بنابراین دولت به روستاییان اعلام کرد اگر با هم جمع شوید و یک جمعی تشکیل بدهید، این جمع از امکانات و تسهیلات بیشتری استفاده می‌کند. 

وی افزود: به عنوان مثال اگر 200 خانوار با هم جمع شوند و یک شرکت سهامی خاص یا یک شرکت تعاونی تشکیل دهند، به هر میزان که این 200 خانوار آورده داشته باشند، چهار برابر آن را دولت به صورت وام پرداخت می‌کند. 

وی اضافه کرد: اگر در یک روستا یک میلیارد تومان آورده دارند، ما به آنها چهار میلیارد تومان وام می‌دهیم، که این وام با نرخ 3 درصد محاسبه می‌شود. زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز 8 سال است که در واقع در سه سال اول هیچ بازپرداختی انجام نمی‌شود، دو سال به عنوان دوران مشارکت و یک سال به عنوان تنفس از سال چهارم به مدت پنج سال بازپرداخت شروع می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور درخصوص و کارمزد وثیقه وام روستایی  گفت: به دلیل اینکه به روستاییان کم‌لطفی، کم‌دقتی و کم‌خدمتی شده است، سند ملکی یا مسکونی ندارند، براین اساس این وام‌ها با وثیقه کارت یارانه به روستاییان پرداخت می‌شود که سقف این وام چهار میلیارد تومان در صورت شرکت مشارکتی پرداخت می‌شود. 

رضوی افزود: اگر این شرکت را روستاییان تشکیل ندهند و یک فرد بخواهد برود به صورت شرکت محدودی با 20 نفر شریک انجام بدهد، چون واحدش باید در روستا باشد یا محدوده روستا، این وام با کارمزد 10 درصد پرداخت می‌شود. 

وی افزود: پس در روستاها یک نوع وام با نرخ سود 3 درصد وجود دارد که فرهنگ مشارکت را بالا ببرند و هم اینکه یکی کمتر می‌خواهد مشارکت‌پذیر باشد، کارمزد بیشتر را پرداخت می‌کند، البته وام با نرخ سود 10 درصد یک تفاوت دیگری هم دارد که وثیقه آن دیگر کارت یارانه نیست، بلکه  باید سند مسکونی باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور در مورد پرداخت وام به روستاییان مرزنشین گفت: امنیت پایدار و کم‌هزینه با حضور مردم توانمند ازنظر اقتصادی و فرهنگی حاصل می‌شود نه با حضور صرف نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی. هزینه‌ای که خرج مردم روستاهای مرزی می‌گردد، به مراتب کمتر از هزینه‌ای است که برای استقرار آن نیروها انجام می‌شود. 

رضوی افزود:  برنامه‌ریزی کردیم هرچقدر که متقاضیان وام در روستاهای مرزی در قالب مشارکت آورده داشته باشند، 9 برابر آن به آنها تسهیلات داده می‌شود. به عنوان مثال اگر روستاییان مرزی 500 میلیون تومان جمع کنند در یک جمع خانواده مثلاً 150 خانواری، ما 4.5 میلیارد تومان وام می‌دهیم، که سقف آن 5 میلیارد تومان بدون کارمزد است. 

وی اضافه کرد: برای پرداخت تسهیلات روستاهای مرزی با بقیه روستاها دو تفاوت وجود دارد، اولاً کارمزد آن صفر درصد است و دیگرآنکه 9برابر به آنها وام داده می‌شود. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور خاطرنشان ساخت: برای افرادی که در روستاهای مرزی شغل ایجاد کنند وام با نرخ سود هفت درصد پرداخت می‌کنیم. علاوه براین در طرح‌های مشارکتی اگر دولت در محدوده‌ای که کار انجام می‌شود، زمین داشته باشد، زمین به عنوان هدیه دولت به مردم چه در مرزی و چه در غیر‌مرزی اعطا می‌شود. دوم اینکه چنان که زیرساخت‌ها را نداشته باشند ما برای آنها انجام می‌دهیم، بدون اینکه جزو اعتبارات شرکت آنها محاسبه شود.

رضوی اضافه کرد: برای اینکه آسان‌ترین راه در پرداخت وام را انتخاب کنیم، اعلام شد که طرح‌های استان‌ها بررسی شوند و کمیته ای متشکل از مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، مدیرکل برنامه‌ریزی استانداری، رئیس صندوق کارآفرینی امید، طرح‌ها را بررسی می‌کنند و اگرطرح اقتصادی تشخیص دادند، پول را پرداخت می‌کنند بنابراین  هیچ نیازی نیست به تهران بیایند و مجوز بگیرند.