به گزارش پارس به نقل از تسنیم مجمع اتاق‌های بازرگانی و صنعتی هند (Assocham) به دولت این کشور پیشنهاد کرده که با پشت سرگذاشتن پاکستان، برای واردات گاز طبیعی ایران اقدام کند.

بر اساس پیشنهاد مجمع اتاق‌های بازرگانی و صنعتی هند، لغو تحریم‌های غرب علیه ایران فرصت بزرگ هند برای انتقال گاز طبیعی از کشورمان به بندر «پوربندر» در ایالت «گجرات» است.

این در حالی است که پروژه‌های دیگر چند جانبه‌ای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (TAPI) و خط لوله گاز صلح ایران، پاکستان و هند (IPI) نیز مطرح هستند.

مقامات مجمع اتاق‌های بازرگانی و صنعتی هند توصیه کردند که این پروژه زیردریایی، گاز ایران را از مسیر دریای عرب به هند وارد خواهد کرد.

دولت هند می‌تواند مانند پاکستان که با امضای توافقنامه تجارت ترجیهی (PTA)، صادرات و تجارت دوجانبه را با ایران افزایش داده، توافقنامه‌ای امضا کند تا تجارت کالا را با این کشور افزایش دهد.

در حالی که خط لوله گاز صلح ایران تاکنون به تعویق افتاده و همچنین گاز تاپی نیز زمان‌بر است بنابراین شرکت سهامی گاز جنوب آسیا (SAGE) پیشنهاد کرده که با دور زدن از منطقه انحصاری اقتصادی پاکستان، خط لوله گاز زیردریایی از بندر «رأس الجیفان» در عمان و «چابهار» در ایران ساخته شود تا روزانه 1.1میلیارد فوت مکعب گاز استاندارد را به بندر پوربندر در ایالت گجرات هند انتقال دهد.

«دی اس راوت» دبیر کل مجمع اتاق‌های بازرگانی و صنعتی هند اظهار داشت: پاکستان به‌دلیل وضعیت وخیم سیاسی در این پروژه پیشنهاد شده شامل نخواهد شد زیرا این کشور احتمال دارد اجرای این پروژه را به یک رویا تبدیل کند.

وی گفت: همه گزینه‌های عملی برای افزایش امنیت انرژی هند باید بررسی شود.

پایگاه اینترنتی ایندیا تایمز طی گزارشی نوشت: هند بار دیگر در حال بررسی احداث یک خط لوله انتقال انرژی از منطقه خلیج فارس است، اما این بار قرار است این خط لوله به‌جای گذر از خاک پاکستان، از بستر دریا عبور کند. با کاهش تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق هسته‌ای ژنو، این خط لوله انتقال گاز می‌تواند مثبت‌ترین دستاورد منطقه‌ای وضعیت جدید باشد.

این طرح جدید که هدف آن انتقال نفت و گاز به وسیله خطوط لوله از زیر دریا از مسیر عمان است، منابع انرژی ایران و حتی ترکمنستان و آذربایجان را به بازار رو به گسترش هند خواهد رساند.

بخش اصلی این پروژه، یک خط لوله 1300 کیلومتری است که از بستر دریای عمان و در عمق 3400 متری احداث خواهد شد. این خط لوله با ظرفیت انتقال روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز، قادر خواهد بود در طی یک دوره 20 ساله، 8 تریلیون فوت مکعب گاز را به هند انتقال دهد.

بر اساس اعلام شرکت «SAGE»، کشورهای دارای منابع عظیم گازی نظیر ایران، قطر و ترکمنستان به عنوان تامین کنندگان احتمالی این پروژه مطرح هستند. پس از انعقاد قرارداد دولت عمان با ایران برای واردات گاز طبیعی از این کشور در سال گذشته، نقش عمان در این پروژه بیش از پیش پررنگ شده است.