به گزارش پارس به نقل از فارس ، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت پاکستان،در اظهار نظر اخیر خود اعلام کرده است که ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در جریان است و تا پایان سال ٢٠١٦ یا ابتدای ٢٠١٧ تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه در حال گفت‌ و گو با طرف ایرانی برای تغییر تاریخ تحویل محموله های گازی از سال ٢٠١٤ به ٢٠١٦ یا ٢٠١٧ هستیم تصریح می کند: دولت پاکستان راه‌ های متعددی را برای ساخت این خط لوله در نظر گرفت و در نهایت خط لوله ای به طول ٧٠٠ کیلومتر از مسیر قادر به خط لوله نابشاه را مدنظر قرارداد.

 آبان ماه امسال یک هیات پاکستانی به ریاست شاهد خاقان عباسی وزیر نفت این کشور برای مذاکره در مورد واردات گاز از ایران به تهران سفر کرده است.

این هیات که پیشنهادات جدیدی برای وادرات گاز از ایران دارد قصد دارد برای فرار از پرداخت جریمه به دلیل عدم آماده شدن خط لوله آی پی پیشنهاد واردات گاز ال ان جی به جای گاز طبیعی از ایران را مطرح کند.

براساس این طرح ایران گاز طبیعی را به ال ان جی تبدیل و سپس با استفاده از پایانه‌های عمان به پاکستان صادر خواهد کرد.

ایران و عمان در حال حاضر قراردادی را برای صادرات حدود ۶۰ میلیارد دلار گاز طبیعی به این کشور طی ۲۵ سال آینده امضا کرده‌اند.

براساس توافق بین ایران و پاکستان، پاکستان باید تا دسامبر ۲۰۱۴ میلادی خط لوله را در خاک خود احداث کند، اما به دلیل تهدیدهای آمریکا هنوز نتوانسته کار احداث خط لوله را آغاز کند.

طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان،اگر تا پایان دسامبر این قرار داد عملیاتی نشود، پاکستان باید ۳ درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت کند.

تا کنون ایران ۹۰۰ کیلومتر از خط لوله آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث ۷۰۰ کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است. ایران و پاکستان درسال ۱۹۹۵ میلادی توافق نامه‌ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. سپس ایران پیشنهاد گسترش این خط لوله از پاکستان به هند را مطرح کرد.

در فوریه ۱۹۹۹ میلادی قراردادی بین ایران و هند در این زمینه به امضا رسید، اما طرف هندی به دلیل فشارهای آمریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی از این پروژه خارج شد.

پس از نگرانی‌های ایجاد شده از سوی پاکستانی ها در خصوص واردات گاز از ایران و پرداخت جریمه، بهانه تحریم نفتی و گازی ایران مطرح شد، به طوری که مسئولان اسلام اباد اعلام کردند، تا زمانی که تحریم‌ها برطرف نشود، نمی‌توانند از ایران گاز وارد کنند.

نکته حائز اهمیت این است که هنوز اخباری در مورد موافقت و یا عدم موافقت مسئولان وزارت نفت ایران با این پیشنهاد منتشر نشده است و خبرنگار فارس نیز با وجود تلاش برای دریافت پاسخ به این پرسش، با سکوت مسئولان مواجه شده است.