پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: طبق تازه‌ترین آمارهای مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 4 و در کل کشور 2.8 میلیون تومان است. بنابراین درصورتی که فردی قصد خرید یک واحد مسکونی 50 متری داشته باشد با استفاده از وام 80 میلیونی در تهران تا 40 درصد از ارزش ملک پوشش داده می‌شود. 

رحیم انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: با وام 35 میلیون تومانی قبلی تنها 17.5 درصد از ارزش این ملک تأمین می‌شد. البته با توجه به پایین بودن قیمت مسکن در برخی مناطق تهران سهم وام جدید از ارزش یک واحد 50 متری تا 70 درصد نیز می‌تواند برسد.  

وی افزود: با درنظر گرفتن یک واحد 70 متری برای خرید سهم وام 35 میلیون تومانی در تهران 12.5 درصد بود که با وام 80 میلیون تومانی این سهم به 29 درصد افزایش یافته است.  

وی اضافه کرد: برای کل کشور نیز با لحاظ متوسط وام 60 میلیون تومانی 43 درصد از ارزش یک واحد 50 متری پوشش داده می‌شود که این سهم برای وام 35 میلیونی 25 درصد بود. همچنین برای خرید یک واحد مسکونی 70 متری درکل کشور نیز وام 35 میلیون تومانی 17.8 درصد از قیمت را تأمین می‌کرد، ولی با افزایش وام به 60 میلیون تومان این سهم هم ‌اکنون به 31 درصد رسیده است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن درخصوص وثایق وام 80 میلیونی گفت: برای پرداخت این وام تنها سند ملکی به عنوان وثیقه گرفته می‌شود. 

انارکی افزود: البته برای اطمینان از توان بازپرداخت اقساط توسط متقاضی از حقوق بگیران فیش حقوقی و از مشاغل آزاد گردش حساب جاری بانکی یا اظهار متقاضی دریافت می‌شود.

عضو هیات مدیره بانک مسکن در مورد جزییات دیگری از این وام گفت: نرخ سود وام 80 میلیون تومانی 14 درصد است که پایین‌ترین نرخ در شبکه بانکی است. همچنین مدت بازپرداخت اقساط وام نیز که 12 سال است بالاترین زمان در شبکه بانکی درنظر گرفته شده است.  

وی افزود: علاوه بر این برای حمایت از متقاضیان روش بازپرداخت اقساط پلکانی پیش‌بینی شده است که سالانه 5 درصد افزایش می‌یابد که از میزان افزایش حقوق سالانه کمتر است. 

انارکی اضافه کرد: هم‌اکنون اقساط عادی وام 80 میلیونی ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان است که با محاسبه اقساط پلکانی این مبلغ به حدود 930 هزار تومان کاهش می‌یابد. این درحالی است که متوسط اجاره بهای یک واحد 70 متری در تهران ماهانه 1.3 میلیون تومان است.