به گزارش پارس،سید تقی نوربخش  درباره وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: طی 22 ماه خدمت بنده تا کنون 4 بار قانون تأمین منابع بیمه کارگران ساختمانی تغییر کرده است.
 
 وی ادامه داد: ابتدا بر اساس متراژ ساختمان، سپس بر اساس  مالیات بر ارزش افزوده، سپس مجدداً بر اساس متراژ و در حال حاضر بر اساس عوارض شهرداری ها است. این تغییرات مشکلات بسیاری را برای یک دستگاه اجرایی ایجاد می کند.
 
نوربخش اظهار کرد: شهرداری ها موظف هستند فردی که پروانه ساختمانی دریافت می کند را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنند. این کار متأسفانه انجام نمی‌شود و این موضوع خلاف قانون است. اکنون بر اساس بازرسی ها مشخص شده است که 3هزار و 500 واحد مسکونی در تهران بدون حق بیمه مشغول فعالیت هستند. مسئول این کار شهرداری است که باید معرفی می‌کرد و تا کنون انجام نداده است.
 
 مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: هفته گذشته تفاهم نامه ای را با وزارت کشور منعقد کردیم و گزینه هایی را که شامل حق بیمه می‌شود را مشخص کردیم، این کار بزرگی است. قسمت دوم معرفی افرادی است که پروانه ساختمانی دریافت کرده اند که بر عهده شهرداری هاست و باید این افراد را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنند.
 
نوربخش اظهار کرد: در اصلاحیه جدید که در سال 1393 انجام گرفت مقرر شد تا این رقم بین 15 تا 20 درصد باشد به این نحو که 7 درصد حق بیمه را کارگر پرداخت کند و 15 درصد مابقی از محل عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی تامین شود و 5 درصد دیگر نیز در صورت کسری یا کمبود منابع با تصویب هیأت وزیران اضافه شود تا سازمان تامین اجتماعی امکان دریافت وجه و گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی را داشته باشد.که این میزان هم اضافه نشده است.
 
 وی با بیان اینکه در حال حاضر 900 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند افزود: با محاسبه بسیار ساده ای می‌توان دریافت اگر 900 هزار نفر در حداقل حقوق و دستمزد ضرب و ضرب در 20 درصد سهم بیمه کارفرما و ضرب در 12 ماه شود، مبلغی بالغ بر هزار و 400 میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که در سال 93 حدود 560 میلیارد تومان برای تأمین اجتماعی واریز شد. این موضوع به این معنی است که برای بیمه شدن این تعداد نفر سازمان تأمین اجتماعی حتی نصف منابع لازم که باید  به عنوان سهم بیمه کارفرما به سازمان واریز می‌شده  پرداخت نشده است. اکنون سازمان بر اساس ماده 26 و 27 قانون برنامه می‌تواند تعداد بیمه 400 هزار کارگر ساختمانی را قطع کند، اما به دلیل آسیب های اجتماعی این کار را نکرده است.
 
 نوربخش درباره حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی گفت: بیمه  سهم فردی است که کارگر ساختمانی است. متأسفانه تعداد زیادی از افرادی که تحت پوشش بیمه هستند در واقعیت کارگر ساختمانی نیستند. سازمان فنی و حرفه ای باید در صدور گواهی نامه دقت بیشتری کند. جلسات هفتگی را با حضور نمایندگان مجلس، تأمین اجتماعی و وزارت کار برگزار کردیم که ساماندهی می شود.
 
* سهمیه 100 هزار نفری بیمه کارگران ساختمانی در خرداد ماه
 
وی از توزیع سهمیه  100 هزار نفری بیمه کارگران ساختمانی در خرداد ماه خبر داد و گفت: در اردیبهشت ماه سهمیه 100 هزار نفری در استان‌ها توزیع شد و از امروز سهمیه 100 هزار نفری خرداد ماه نیز توزیع خواهد شد. با وجود اینکه منابع نیامده است اما باز هم در حال کاهش مشکلات هستیم.
 
 *امکان بیمه جدید برای قالیبافان وجود ندارد
 
 نوربخش درباره بیمه قالیبافان بیان کرد: اکنون 600 هزار نفر قالی باف تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. مسئول معرفی کارگران قالیباف سازمان ملی فرش است که متأسفانه معرفی را انجام نداده است. اما باز هم مشاهده می‌شود افرادی که در لیست بیمه هستند قالبیاف نیستند که وظیفه تأمین اجتماعی بازرسی است و مشغول انجام این کار است.
 
 وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی 6ماه گذشته طی نامه ای به سازمان اعلام  کرد که بیمه کارگران قالیباف به همین میزان 600 هزار نفر بسنده شود و فردی جدید وارد لیست نشود. بر این اساس اگر قرار باشد فرد جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرد باید از لیست قبلی یک نفر حذف و فرد جدید جایگزین شود در غیر این صورت بیمه جدید برای قالیبافان امکان پذیر نیست.
 
*کارگران حداقل بگیر و فاقدان مسکن در اولویت مسکن اجتماعی
 
نوربخش در پاسخ به اینکه آیا در شناسایی کارگران  مشمول مسکن اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی هم دخیل است گفت: اولویت با کارگران حداقل بگیر است و سازمان تأمین اجتماعی با همکاری کانون مستمری بگیران و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با لحاظ کردن افرادی که حداقل بگیر هستند و آنها که مسکن ندارند شناسایی را آغاز کرده ایم.