پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک رسانه روسی(کامرسانت) در تحلیلی به قلم «الگا کوزنتسوا» نوشت: در وزارت امور خارجه روسیه از بیانات واشنگتن در خصوص سفر قاسم سلیمانی به روسیه که از سران مشهور سیاسی ایران و فرمانده نیروی ویژه «سپاه قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مشمول تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد گردیده، بهت زده شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در این تحلیل آمده است: وزارت امور خارجه روسیه از خبر مربوط به سفر قاسم سلیمانی به روسیه اطلاعی ندارد.

در وزارت امور خارجه روسیه از اظهارات واشنگتن در خصوص سفر قاسم سلیمانی به روسیه که از سران مشهور سیاسی ایران و فرمانده نیروی ویژه «سپاه قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مشمول تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد گردیده، بهت زده شدند. به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، وزارت امور خارجه از «چنین خبری مطلع نمی باشد» و آقای سلیمانی «در هفته گذشته، در مسکو حضور نداشته است». 

در این میان، در واشنگتن در این خصوص، از تاریخ به مراتب پیشتر این سفر سخن می گویند: شبکه تلویزیونی FOX News، هوادار جمهوری خواهان، خبر داده که قاسم سلیمانی در روز جمعه مورخ 24 ماه ژوئیه با خط هوایی 5130 شرکت هواپیمایی «ایران ایر» به مسکو سفر کرده و در روز یکشنبه مورخ 16 ماه ژوئیه، این کشور را ترک کرده است. پیش از این نیز منابعی در دولت ایران این خبر خبرگزاری «رویترز» را تأیید کرده بودند.

به گزارش پارس، بر اساس خبرهای منتشره از سوی شبکه تلویزیونی FOX News، هوادار حزب جمهوری خواهان، سردار سلیمانی از تاریخ 24 تا 26 ماه ژوئیه، در مسکو حضور داشته است و آنجا به حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور، پذیرفته شده است. خبرگزاری «رویترز» با استناد بر سخنان منابعی در دولت ایران نیز خبر سفر این سردار به مسکو را منتشر کرده است.

در کاخ کرملین خبر مربوط به دیدار سردار ایرانی در مسکو با رئیس جمهور روسیه را تکذیب کردند. دیمیتری پسکوف، منشی مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، اعلام کرد: «در برنامه رئیس جمهور، چنین دیداری قید نشده بود». در این میان، وی اشاره کرد که کمترین اطلاعی از این که آیا این ژنرال به روسیه سفر کرده یا خیر، ندارد.

در وزارت دفاع روسیه نیز خبر مربوط به مذاکرات قاسم سلیمانی با سرگئی شویگو را رد می کنند. یک منبع بلند پایه نشریه «کامرسانت» در وزارت دفاع تصریح کرده که برای بحث و بررسی برخی از مسائل مربوط به همکاری نظامی و دو جانبه دو کشور «به دست گرفتن گوشی تلفن» کفایت می کند – این امر منطقی تر از سفر یک سردار ایرانی به مسکو است که مشمول تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شده است. همصحبت نشریه «کامرسانت» گفت: «ما این جنجال خبری را گام مرحله ای و خصمانه دیگری در قبال ما و روابط ما با یاران ایرانی مان تلقی می کنیم». 

در سفارت ایران در مسکو از تفسیر این خبر برای نشریه «کامرسانت» که به ظاهر، قاسم سلیمانی به پایتخت روسیه سفر کرده است، امتناع کردند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نیز اعلام کرده که وزارت امور خارجه روسیه به همکاران آمریکایی خود اطلاع داده که از خبر مربوط به سفر قاسم سلیمانی به روسیه اطلاعی ندارد. ریابکوف با اشاره به این که: در گذشته، آمریکا خود دست به اقداماتی می زده که با مطالبات ذکر شده در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت داشته اند، اعلام کرد: «در هفته گذشته، آقای سلیمانی در مسکو حضور نداشته است». به گزارش پارس، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد:« در سال گذشته، آمریکا از زندان گوآنتانامو چهار نفر از افراد طالبان را که نامشان در فهرست تحریم های سازمان ملل متحد آمده است، آزاد کرد و آنان را به یکی از کشورهای خاور نزدیک فرستاد. این نقض مستقیم مطالبات ذکر شده در قطعنامه شورای امنیت است».

در این میان، آقای ریابکوف اطمینان داد که «روسیه هیچ یک از قطعنامه های تحریمی (در شورای امنیت سازمان ملل متحد) علیه ایران را نقض نخواهد کرد». سرگئی ریابکوف باور دارد: «مشی اعمال فشار شدید با هدف وادار کردن ایران برای نشان دادن سازش به مراتب بیش از آن که در طرح جامع اقدامات مشترک قید شده است – راهی است که بن بست ختم می شود».

وی در عین حال، ابراز اطمینان کرد که کنگره آمریکا قادر نخواهد بود، برای ممانعت از اجرای توافقنامه «گروه 1+5» با ایران از حمایت کافی برخوردار شود. معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «رأی گیری بر ضد این توافقنامه، آنقدر گسترده نخواهد بود، تا اکثریت فرضی در کنگره بتوانند بر وتوی فرضی رئیس جمهور فائق آید. امیدواریم که این سناریوی فرضی عملی نشود».