به گزارش پارس به نقل از ایرنا، هر دلار آمریکا روز دوشنبه در ترکیه با بروز اختلاف بر سر تشکیل دولت ائتلافی و نیز ادامه ناآرامی ها در مناطق کردنشین در بازار ارز این کشور بیش از 2.86 لیر ترکیه به فروش رفت. 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در صورت ادامه وضع فعلی در ترکیه، ارزش لیر این کشور در هفته های آینده شاهد افت بیشتر در قبال ارزهای معتبر خواهد بود. 

ترکیه همزمان با بروز برخی ناآرامی ها در چند روز اخیر، شاهد شکست مذاکرات احزاب عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق برای تشکیل دولت ائتلافی بود و امروز نیز احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه بر سر چگونگی تشکیل دولت ائتلافی و یا تکرار انتخابات با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (ملی گرای ترک) مذاکره می کند. 

نخست وزیر ترکیه پیشتر با بیان این که شرایط برای تشکیل دولت ائتلافی مهیا نیست، گفته بود: احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام، تقویت شده و ما مجبوریم برای تشکیل یک دولت جدید دوباره به اراده ملی (انتخابات عمومی) رجوع کنیم. 

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه در 17 خردادماه گذشته به حاکمیت تک حزبی سیزده ساله حزب عدالت و توسعه پایان داد و نتایج انتخابات به گونه ای شد که حزب حاکم مجبور به تشکیل دولت ائتلافی با دیگر احزاب و یا تکرار انتخابات بود. 

احزاب مخالف می گویند، حزب عدالت و توسعه که تاب تحمل شکست در انتخابات گذشته را نداشت، با بازی های سیاسی تلاش کرد با به پایان رساندن مهلت قانونی تشکیل دولت ائتلافی، زمینه را برای برگزاری انتخابات دوباره برای کسب نتیجه بهتر نسبت به انتخابات گذشته فراهم آورد. 

مهلت قانونی 45 روزه برای تشکیل دولت ائتلافی روز یکشنبه آینده پایان می یابد و متعاقب آن دولت مجبور به برگزاری انتخابات عمومی خواهد شد.