به گزارش پارس،مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور ایران درخصوص رویداد نجوم بیست و دوم مردادماه به خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال سال خوبی برای رصد بارش های شهابی است، گفت: شبهای ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه زمان اوج بارش شهابی «پرساووشی» در آسمان است و زیباترین بارش شهابی در سال به شمار می رود.  سرعت شهاب های پرساووشی ۲۲۵ هزار کیلومتر بر ساعت است.
 
وی افزود: دنباله دار «سویس تاتل» عامل این بارش شهابی است که هر صد و سی و سه سال یکبار دور خورشید را می زند. این جرم از سری دنباله دارهای میان دور محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: آذر گویی که تحت عنوان شهاب سنگ طی هفته های گذشته دیده شده بود، از جمله آذرگوی های این بارش شهابی بوده که از اوایل مرداد ماه مشاهده آنها در آسمان دور از انتظار نبوده است.
 
بارش ۱۰۰ شهاب در یک ساعت
 
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود ۱۰۰ شهاب در ساعت در بارش امسال قابل مشاهده باشند، گفت: البته باید توجه داشت که این تعداد در درون شهرها به ویژه شهرهای بزرگ  به مراتب کمتر مشاهده می شود، چراکه آلودی هوا و نورهای شدید شهری مزاحم مشاهده شهاب ها خواهند بود و چه بسا در شهرها بین سه تا ده شهاب (بسته به آلودگی نوری هر شهر) قابل مشاهد نباشد.
 
عتیقی با بیان اینکه از سوی دیگر ارتفاع کانون بارش شهابی نیز در تعداد شهاب های قابل مشاهده اهمیت دارد، اظهار داشت: کانون این بارش صورت فلکی مشهور به «پرساووشی» یا «برنده سر دیو» است که این شبها حدود ساعت ۲۲:۳۰ از افق شمال شرق آسمان به طور کامل طلوع می کند و پایین تر از صورت فلکی «زن به زنجیر کشیده» یا همان «آندرودا» قرار می گیرد.
 
وی افزود: بدیهی است شهاب ها در اطراف این صورت فلکی قابل مشاهده هستند و نباید متوقع بود که دقیقا از درون کانون بارش که همان صورت پرساووش است، قابل مشاهده شوند.
 
عتیقی اظهار داشت: از امتداد شهاب ها در هر کجای آسمان که علاقمندان می بینند، با ترسیم خطی خلاف جهت حرکت شهاب، به کانون بارش می رسیم در غیر این صورت شهاب دیده شده، یک شهاب پراکنده بوده و جز این بارش به شمار نمی آید.
 
مشاهده آذرگوی در آسمان
 
مدیر انجمن نجوم اماتور ایران عنوان کرد: امشب (نیمه شب چهارشنبه۲۱ مرداد تا بامداد ۲۲ مرداد) بهترین زمان برای مشاهده این شهاب هاست که از جمله ویژگی این بارش مشاهده آذر گوی ها و یا همان شهاب های پر نور است که حتی تا مدتی رد نور آنها پس از عبور، در آسمان دیده می شود.
 
وی افزود: میزان درجه جابجایی هر شهاب در آسمان، تعیین حد قدری شهاب ها، صورت فلکی مورد مشاهده که شهاب از آن عبور می کند، تعداد آذر گوی ها و شمارش شهاب های یک بارش ، از جمله کارهای علمی است که اماتور ها برای تهیه گزارش از این بارش  و اساسا هر بارش شهابی انجام می دهند.
 
وی تاکید داشت: عکاسی از بارش شهابی ترجیحا با لنز زاویه باز با مدت زمان نوردهی تا زمانی که عبور یک شهاب از جلو لنز دوربین رخ دهد، از دیگر گام ها برای ثبت یک بارش  شهابی است.
 
وی ادامه داد: همچنین تهیه اسکچ و یا همان ترسیم دستی از شهاب های عبوری از دیگر فعالیت های آماتورهای ستاره شناسی در اقصی نقاط دنیاست.
 
مشاهده شهاب ها برای چشم خطری ندارد
 
عتیقی با بیان اینکه مشاهده شهاب ها برای انسان و چشم هیچ یک از افراد خطری ندارد، گفت: شهاب ها در حقیقت ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از سطح  زمین قرار دارند و در برخورد با جو، اتم های جو را بر انگیخته و نور فلورسانی از خود ایجاد می کند اما هرگز به زمین نمی رسند.
 
وی افزود: رصد بارش های شهابی نیاز به تلسکوب و ابزار رصدی ندارد و صرفا با چشم مسلح می توان از این زیبایی، بدون نور شهرها و در دل کوهستان ها استفاده کرد.
 
عتیقی گفت: انجمن نجوم آماتور ایران، امشب در منطقه تاریخی «الموت» قزوین این بارش زیبا را با گروه پژوهشی خود مورد رصد و مورد مطالعه قرار خواهد داد.
 
وی همچنین تاکید داشت: برخی به غلط با حذف (پ) در زبان فارسی، با تلفظ عربی، این بارش شهابی را «برساووشی» یاد می کنند که بارش شهابی «پرساووشی» تلفظ صحیح این بارش است.