به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این کارگردان سینما در پاسخ به پرسشی مبنی بر کم کاری اش در سینما، ادامه داد: من مرتب فیلم می سازم و اگر فیلم داستانی نمی سازم به خاطر آن است که پول نیست. برای اینکه سینما طراوت خودش را برای من حفظ کند در بین کارهای داستانی بلند، فیلم کوتاه یک ربع می سازم که همین فیلم های کوتاه را بسیار دوست دارم چون شوق را در من زنده می کند.

کارگردان فیلم « عروس آتش» که جمعه ۲۶ مهر ماه در پردیس سینمایی « ملت» در سمیناری در حاشیه ی جشنواره ی فیلم کوتاه تهران سخن می گفت، ادامه داد: ابزار دیجیتال امکان استفاده راحت به ما را می دهد که در نتیجه موجب تنبل شدن ذهن می شود، تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که دوربین ها صدا را همزمان با تصویر ضبط می کنند، ضبط صدا و تصویر همزمان با هم نعمت بزرگی است اما در عین حال این خطر وجود دارد که شما را تابع صدا می کند و موجب می شود که تصویر را فراموش کنید.

سینایی با بیان اینکه نباید مِدیوم سینما را با کتاب اشتباه گرفت تصریح کرد: مدیوم کتاب با مدیوم سینما متفاوت است، آنچه را که در کتاب می توان مطرح کرد ممکن است به سینما مربوط نباشد، بنابراین نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

او ادامه داد: اگر یک فیلمساز واقعی هستید به این حرفه تعصب داشته باشید و اجازه ندهید حرفه های دیگر وارد این رشته شوند. اگر هر کدام از ما برای هر کاری که انجام می دهیم احترام قائل باشیم، دیگران هم برای آن احترام قائل می شوند و آن را می پذیرند.

این کارگردان بعد از خواندن متنی از دیوید لین بیان کرد: آنچه که در انجام هر کار سفارشی مطرح است، کیفیت سینمایی است. ما به عنوان فیلمساز، اجراکننده کار سفارشی کسی نیستیم و در برابر اثری که خلق می کنیم مسئول هستیم.

سینایی اذعان داشت: تربیت ذهنی سینمایی مهم است. اگر شما ذهنیت فیلمسازی خود را ساخته اید باید با خیال آسوده فیلم خود را بسازید. من آدم ماجراجو و کنجکاوی در فیلمسازی هستم، به غیر از فیلم « عروس آتش» که سعی کردم آن را سر به راه بسازم اغلب فیلم های دیگرم طور دیگری است.

وی اظهار کرد: دوربین های دیجیتال با هزینه بسیار کم اما با امکانات رفتار و با ابزار، این امکان را برای شما فراهم می کنند تا زبان سینما را تجربه کنید.

این مستندساز تاکید کرد: جمع آوری اطلاعات، انتخاب اطلاعات مناسب و نوع ترکیب اطلاعات، سه مرحله در مستندسازی هستند که باید رعایت شود.

در این سمینار دو فیلم با نام های « سردی آهن» و « حاج مصورالملکی» ساخته خسرو سینایی پخش شد. سینایی به نحوی پخش فیلم « سردی آهن» که با مشکلاتی همراه بود اعتراض کرد و گفت: بهتر است ادامه فیلم با این وضعیت پخش نشود.

او با انتقاد از نحوه ی پخش فیلم ها در جشنواره ها گفت: چندین سال است که در ایران جشنواره برگزار می شود بنابراین نباید شاهد این مسائل باشیم، هدف برگزاری جشنواره نیست بلکه ارتقاء سطح کیفی این جشنواره ها است. مساله انجام کار نیست بلکه باید یک کار را به درستی انجام داد.

این کارگردان تصریح کرد: هیجان سینما برای من انجام کارهایی برای رسیدن به نتایجی که دور نیست، است. سینما برای من حرفه نیست، بلکه یک نوع زندگی است. زیبایی هنر در هیجاناتی است که گاه در ابهام کامل پیش می رود.

خسرو سینایی در بخشی از سخنانش یادآور شد: بعد از شرکت در برنامه ها و سمینارهای متفاوت، امشب اولین باری است که میکروفون صوت نمی کشد!