به گزارش پارس به نقل از فارس، برداشته شدن تحریم‌های ایران احتمالا سبب افزایش تولید نفت این کشور و تقویت فشار‌های مالی بر دیگر صادرکنندگان منابع هیدروکربنی خواهد شد.

به گزارش فایننشال تایمز، موسسه رتبه‌بندی مودیز در گزارشی اعلام کرد، برآورد افزایش تولید نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه طی یک یا دو سال «به نحو اجتناب‌ناپذیری قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.» و اعتبار صادرکنندگان با منابع مالی ضعیف نظیر روسیه، ونزوئلا، نیجریه، بحرین و عمان را کاهش خواهد داد.

مودیز در ادامه به نقل از موسسه مالیه بین‌المللی عنوان کرد، قرارداد هسته‌ای که به ایران امکان دسترسی دوباره به 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش و سیستم مالی جهانی را می‌دهد، می‌تواند تولید نفت این کشور را تا سال 2017 به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ایران به سرعت می‌تواند 30 میلیون بشکه نفت از محل ذخایر خود بر روی دریا را به بازارهای جهانی سرازیر کند و درصورتی که هیچ تقاضای متناظری وجود نداشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

این افزایش مورد انتظار در تولید نفت ایران می‌تواند پیش‌بینی پیشین این موسسه مبنی بر افزایش 5 دلاری قیمت نفت در سال 2016 را تضعیف کند.

مودیز با اشاره به برآورد مقامات ایرانی مبنی بر نیاز به 230 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بازگردان تولید 5 ساله ضعیف نفت به حالت اولیه، تصریح کرد، جبران سرمایه‌گذاری‌های اندک سال‌های گذشته ایران زمان‌بر خواهد بود.

 بر اساس گزارش مودیز، بهبود تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین و عمان با کاهش بیشتر قیمت نفت ممکن است کندتر شود یا حتی بدتر شود.

از آنجایی که نیمی از درآمدهای روسیه از بخش انرژی تامین می‌شود، تدوام کاهش قیمت نفت ارزش پول ملی و اقتصاد این کشور را بیشتر آسیب خواهد زد.

در مورد ونزوئلا، کاهش بیشتر قیمت نفت، شکاف تامین مالی داخلی را در سال جاری و سال بعد بیشتر خواهد کرد.

بنا بر اعلام مودیز، با این حال، امارات و عمان می‌توانند از افزایش تجارت ایران سود ببرند. دبی و عمان روابط تجاری طولانی‌مدتی با جمهوری اسلامی ایران دارند که می‌تواند با بهبود سرمایه‌گذاری و تجارت ایران، آن را دوباره از سر بگیرند.