پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد حقگو- طی روزهای آتی، نتیجه مذاکرات هسته ای بالاخره مشخص خواهد شد. با توجه به اخبار مثبت این روزها و محتمل بودن توافق، ذکر سه نکته ضروری است:

1- با توجه به این که در فضای دیپلماسی، متغیرها بسیار آسان تر از متغیرهای واقعی اقتصاد تغییر می یابند، تنها در صورت تداوم ثبات این متغیرها و توافق مثبت، می توان نسبت به بهبود واقعی متغیرهای اقتصادی برون زا امید داشت وگرنه نتیجه همان خواهد شد که طی چند مقطع مذاکراتی قبلی با آن مواجه بوده ایم و حباب های بازاری ایجاد شده، پس از رویارویی با فضای واقعی اقتصاد خواهند ترکید.

2-از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که امکان بروز هیجانات کاذب در برخی بازارها در پی سودجویی دلالان نوسان دهنده به قیمت ها وجود خواهد داشت. به یاد داریم که در سال های گذشته و پس از قطعنامه 598، گمان عمومی بر این بود که نرخ دلار افت می کند. همین مسئله باعث شد عده ای که دلار داشتند دلارهای خود را فروختند و در نهایت قیمت دلار پایین آمد، اما بعد دو مرتبه با افزایش قیمت رو به رو شد. لذا اشتباهاتی از این دست ناشی از هیجان زدگی ممکن است در کشور رخ دهد. موضوعی که سودهای کلان را تنها به جیب افراد معدودی سرازیر خواهد کرد.

3-متاسفانه انتشار برخی اخبار رفت و آمد هیات های تجاری به تهران به ایجاد هاله انتظارات مثبت دامن زده است. باید توجه داشت که سرمایه گذاران خارجی در صورت کاهش ریسک که آن هم صرفاً به توافق محدود نشده و بستگی به رفتار عملی 1+5 درقبال تحریم های ایران بعد از توافق خواهد داشت، برای ورود به ایران تصمیم می گیرند که آن هم زمان بر خواهد بود.