پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مهدی نیکوئی- هتل محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در لوزان، تنها در مدت برگزاری این مذاکرات بیش از یک میلیون و 800هزار فرانک سوئیس (رقمی بالغ بر 55 میلیارد و 200میلیون ريال) درآمد داشته است.

در حالی که نزدیک به یک ماه از آخرین مذاکرات هسته‌ای در لوزان می‌گذرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد این مذاکرات درآمدهای گردشگری قابل ملاحظه‌ای را برای کشور میزبان به همراه داشته است و این میزان درآمد که از صورت مالی منتشر شده هتل مربوطه تخمین‌زده شده است، تنها بخش اندکی از درآمد سالانه 7میلیارد دلاری گردشگری همایش و تجاری سوئیس را شامل می‌شود. هتل پنج ستاره «بوریواژ پالاس» هتلی است که مذاکرات سیاسی مختلفی را طی عمر 150 ساله خود به چشم دیده و افراد سرشناسی نظیر ویکتور هوگو و کوکو چنل، مدتی را در این هتل اقامت داشته‌اند. در سال 2003 نیز، 10 رئیس‌جمهوری از کشورهای مختلف به طور همزمان در این هتل اقامت داشتند.

گردشگري لوزان6

  درآمد میلیونی از یک شب اقامت
بوریواژ پالاس، مهم‌ترین هتل از 10 هتل بزرگ لوزان است. این هتل تقریبا 47 هزار متر مربعی، 168 اتاق دارد که هزینه اقامت روزانه در این اتاق‌ها معمولا بین 400 تا 1800 فرانک سوئیس (تقریبا بین یک میلیون و 180هزار تومان تا 5میلیون و 300هزار تومان) است. 

گردشگري لوزان

گفته می‌شود در زمان‌های اوج سفر مانند مذاکرات لوزان، هزینه اتاق‌ها تا دو برابر هم افزایش پیدا می‌کنند. طبق بررسی‌ها، در سایر اوقات سال درآمد متوسط این هتل از هر اتاق حدود 800 فرانک می‌شود؛ ضمن آنکه گردشگران باید هزینه‌های مازاد بر اقلام اولیه اتاق اقامت خود را هم بپردازند. با حسابی سرانگشتی و فرض اینکه 70 درصد از اتاق‌ها در طول سال پر باشند، می‌توان دریافت درآمد سالانه این هتل تقریبا برابر با درآمد نفتی یک روز ایران (با احتساب نفت 50 دلاری) است. به این گردش مالی باید درآمدهای سایر هتل‌ها و اقامتگاه‌های منطقه را اضافه کرد. این حجم از درآمد برای شهر کوچکی مانند لوزان (با جمعیت 130 هزار نفری)، آثار اقتصادی بسیار مثبتی بر جای خواهد گذاشت.  وضعیت قیمتی هتل «ویلسون» که در مذاکرات ژنو در پاییز سال 92 مورد استفاده قرار گرفت، نیز با هتل بوریواژ پالاس مشابه است، اما وضعیت هتل اینترکنتینانتال (میزبان مذاکرات هسته‌ای در زمستان 93) از این نیز بهتر است؛ این هتل برای هر شب اقامت در این هتل بین 2 هزار تا 4 هزار فرانک دریافت می‌کند.

گردشگري لوزان4

 دلایل موفقیت سوئیس
هرچند این سه هتل ازجمله لوکس‌ترین هتل‌های سوئیس هستند و تقریبا هیچ هتلی هم به اندازه بوریواژ پالاس اتاق ندارد، اما تا حدودی نشان‌دهنده وضعیت کلی گردشگری و هتلداری سوئیس هستند. سوئیس 18هزار هتل دارد که امکان رزرو اینترنتی 2 هزار هتل فراهم است. از سوی دیگر سیل ورود گردشگران به این کشور، توریسم را در کنار صنایعی مانند ساعت‌سازی و صنایع شیمیایی تبدیل به یکی از درآمدهای مستمر آن کرده است. به باور کارشناسان اقتصادی، این موضوع در رونق اقتصاد سوئیس بی‌تاثیر نبوده است. درآمد گردشگری سوئیس در سال گذشته میلادی 35.2 میلیارد دلار بوده است. از این میان درآمد ناشی از ورود گردشگران خارجی 18.2 میلیارد دلار و گردشگران تجاری (شرکت‌کننده در همایش‌ها و کنفرانس‌ها) 7میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که درآمد نفتی ایران در صورت عدم تغییر بازار (افزایش تولید یا افزایش قیمت هر بشکه)، فقط20 میلیارد دلار در سال خواهد بود؛ یعنی بسیار کمتر از درآمد گردشگری سوئیس و اینها با در نظر گرفتن این نکته است که جمعیت سوئیس تنها یک دهم جمعیت ایران است.

گردشگري لوزان3

براساس گزارش یورومانیتور یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت گردشگری سوئیس، فرهنگ این کشور است؛ کشوری که طی 200 سال گذشته در هیچ جنگی شرکت نداشته است و حتی با اینکه در قلب اروپا قرار داشت، در هر دو جنگ جهانی نیز بی‌طرف بود. پس از آن نیز تاکنون نقش خود را به‌عنوان یکی از میانجی‌های جهانی در منازعات بین‌المللی ایفا کرده است. این موضوع به دلیل وجود سازمان‌های بین‌المللی در سوئیس نیز تقویت شده است. 

این کشور همچنین کانون مهمی برای سفرهای تجاری محسوب و هرسال نمایشگاه‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود. از نظر تحصیلات و آموزش نیز، نیروی کار بخش گردشگری این کشور رتبه چهارم جهان را در اختیار دارد که البته ممکن است برای کشوری که مدارس مدیریت هتلداری بسیاری دارد، چندان عجیب نباشد.

گردشگري لوزان2

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نیز سوئیس را دارای پتانسیل زیادی برای توسعه گردشگری می‌داند. یکی از نقاط قوت این کشور وضعیت بسیار عالی زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که در آن رتبه پنجم جهان را داراست. همچنین از دیگر نقاط قوت آن می‌توان به وضعیت مناسب زیرساخت‌های ویژه گردشگری (رتبه هفتم جهان) و تعداد هتل‌ها (18 هزار هتل) و اتاق‌های اقامتی و همچنین تعداد دستگاه‌های خودپرداز در این کشور اشاره کرد. این زیرساخت‌های با کیفیت باعث می‌شوند که اقامت گردشگران در آن آسان و راحت باشد. این احساس به دلیل سطح بالای امنیت این کشور افزایش یافته و باعث شده رتبه ششم جهان‌ را در این زمینه به خود اختصاص دهد. به‌رغم افزایش هزینه‌های زندگی در سوئیس، این کشور طی چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی در بخش گردشگری خود مشاهده کرده است.  تعداد گردشگران خروجی و محلی طی سال 2013 افزایش یافته‌است. هرچند که گردشگران ورودی تغییر چندانی نکرده‌اند. کارشناسان دلیل این امر را افزایش هزینه‌های زندگی و اقامت در سوئیس دانسته‌است. تقریبا تمامی حوزه‌های مرتبط با گردشگری با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند؛ حوزه‌هایی مانند سلامت، جاذبه‌ها و حمل‌ونقل. با این حال، موسسات کرایه اتومبیل و هتل‌ها کمترین میزان افزایش قیمت را در سال 2013 از خود نشان داده‌اند.

گردشگري لوزان1

از این رو، افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده در سوئیس منجر به این شده است که گردشگران کم‌درآمدتر در مورد سفر به این کشور تجدیدنظر کنند. این موضوع با افزایش رشد فرانک سوئیس نسبت به یورو شدت بیشتری یافته است. برای حل این مشکل، هیات ملی گردشگری سوئیس شیوه‌ای جدید در پیش گرفت و بر کیفیت، منحصربه‌فرد بودن و فرهنگ قوی این کشور تمرکز کرد. به این نحو، اکنون سوئیس به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری با کیفیت و لوکس جهان محسوب می‌شود که گردشگران پردرآمد بیشتری را به خود جلب می‌کند؛ امری که نشان از رشد کیفی توریسم در این کشور دارد.

گردشگري لوزان5