به گزارش پارس به نقل از مهر، غلامرضا خوش خلق با بیان اینکه در حال حاضر هزینه برق مصرفی در ایران بسیار پائین است، گفت: قیمت پائین فروش برق به مشترکان منجر به وارد شدن آسیب جدی بر اقتصاد صنعت برق کشور شده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اعلام اینکه اگر مصرف برق هر خانوار ایرانی در شبانه روز حتی یک باتری قلمی باشد، هزینه خرید باتری قلمی برای مصارف روزانه خانوار از میانگین هزینه برق مصرفی آنها که در حدود ۱۰ هزار تومان است، بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: این نمونه از کاهش و ناچیز بودن قیمت فروش برق به مشترکان حکایت دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ با مطرح شدن موضوع تثبیت قیمت‌ها، مجوزی برای افزایش قیمت برق صادر نشد، اظهار داشت: افزایش قیمت ناشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها هم تاثیری در وضعیت صنعت برق نداشته است، زیرا قسمت اعظم درآمدهای برق به خزانه واریز و به صورت یارانه نقدی به شهروندان پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر برق به طور متوسط با کیلو واتی ۵۷ تومان به مشترکان فروخته می‌شود، تاکید کرد: این در صورتی است که انرژی برق از نیروگاه‌ها حداقل با ۹۰ تومان خریداری می‌شود و بابت این تفاوت قیمت نیز از جای دیگر، چیزی عاید صنعت برق نمی‌شود.

خوش خلق در ادامه با اشاره به شرایط سخت برای صنعت برق، بیان کرد: با توجه به وضعیت کم آبی کشور شرایط سختی برای صنعت برق پیش بینی می شود، تاکید کرد: هم اکنون ۱۴ تا ۱۵ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش نیروگاه‌های برقابی بوده و با توجه به وضعیت خشکسالی تنها ۵ درصد از این ظرفیت در این بخش تامین می شود.

معاون توانیر افزود: تامین برق ۳۵ میلیون مشترک در سراسر کشور کار آسانی نیست از سوی دیگر مقایسه قیمت برق با دیگر کالاها، ارزان تر بودن انرژی برق را نشان می‌دهد و این موضوع باعث شده دخل و خرج صنعت برق با هم هم‌خوانی نداشته باشد.

این مقام مسئول از اجرای طرح جدید کاهش تلفات برق توسط شرکت‌های توزیع برق استان‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با اجرای برنامه های در دست اجرا میزان تلفات شبکه برق کشور تا پایان سال جاری به حداقل کاهش یابد.