پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس اداره اورژانس بيمارستاني وزارت بهداشت گفت: از ٥٧٠ بیمارستان ما، ٩٤ بیمارستان تحت پوشش کامل ٢٤ساعته طب اورژانس قرار دارند.

حسن واعظي رييس اداره اورژانس بيمارستاني وزارت بهداشت در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت و بسته مقیمی پزشکان متخصص که از برنامه‌های اصلی این طرح است، هر بیمارستان باید یک متخصص مقیم به صورت ٢٤ ساعته داشته باشد. هزینه این حضور را هم وزارت بهداشت پرداخت می‌کند.

وي در موردطرح ماندگاری پزشک مقیم گفت:در حال حاضر، ٤٠٢ بیمارستان، متخصص مقیم دارد، از این تعداد ١٨٠ بیمارستان دانشگاهی- درمانی و مابقی آموزشی - درمانی هستند. 

وي افزود: البته الزاما همه بیماران با هر سطحی از بیماری، قرار نیست در کمترین زمان توسط پزشک متخصص ویزیت شوند. یک بیماری که مشکل جدی دارد و در مرحله یک یا دو تریاژ قرار دارد، در کمتر از ٥ دقیقه و بیمار در سطح تریاژ ٣، ٤ یا ٥ در کمتر از ٦ ساعت توسط متخصص ویزیت می‌شود.

وي با اشاره به طرح تحول نظام سلامت و افزايش استقبال مردمي گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش تعرفه‌ها، میزان مراجعه بیماران به اورژانس‌ها زیاد شده است.

وي افزود: هر بیمارستانی یک ظرفیتی دارد، به‌ ویژه در ساعت ‌های پیک یعنی از ساعت ١٧ تا ٢٢ دیگر ظرفیت اورژانس‌ها تمام می‌شود، یک اورژانس ٢٠ تخته، ٦٠ بیمار را پذیرش می‌کند، در این میان ممکن است یک فرد غیرمسئول در اورژانس بگوید که بیمارستان دیگر جا ندارد، یا پزشک نیست، من نمی‌توانم این موضوع را دفاع و یا رد کنم. چون می‌دانم که چنین چیزی هست و حداقل در ساعت‌های پیک چنین چیزی اتفاق می‌افتد.

وي افزود: البته پس از اجرای طرح، خیلی از بیمارانی که در خانه‌ ها تحت درمان بودند، حالا تخت‌های بیمارستان‌ها را اشغال کرده و مرخص شدنشان گاهی یک ماه طول می‌کشد، به‌ هر حال خدمات ‌رسانی به همه آنها آن‌ طور که ما خودمان انتظار داریم، نیست و شرایطش را هم نداریم.

وي درخصوص نظارت بر وضعيت اورژانس هاي بيمارستاني گفت: بازرسی‌های سرزده‌ای بر اساس چك ليست هاي مشخص انجام مي شود. 

وي افزود: ما چیزی به‌عنوان راند شبانه داریم که متخصصان هیأت‌علمی در بیمارستان آموزشی بین ساعت ٢١ تا ٢٤ حداقل یک بار وارد اورژانس شوند و بیماران را تعیین تکلیف کنند.