به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی پنج‌شنبه‌شب در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان قم با بیان اینکه کشور از نظر اقتصاد وضعیت مطلوبی ندارد، اظهار کرد: وضعیت ساز و کار درونی اقتصاد کشور مشکلاتی داشته که از سوءمدیریت سرچشمه گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد متکی به نفت و گاز در دستور کار نظام اسلامی بوده است، تصریح کرد: اقتصاد ایران اسلامی نباید جزیره‌ای دور افتاده از اقتصاد بین‌المللی باشد زیرا بدون ارتباطات نمی‌توان دستاورد گسترده‌ای در حوزه اقتصاد داشته باشیم اما نبود صادرات و تولید گسترده علت اصلی مشکلات اقتصادی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسیدن به اقتصادی بدون تکیه به نفت و گاز از سیاست‌های رهبر انقلاب اسلامی است، گفت: با سقوط قیمت نفت وضعیت اقتصادی جامعه اسلامی به نابسامانی رسید در صورتی که اگر اقتصاد کشور به کالاهای دیگر متکی بود این مشکل رخ نمی‌داد.

وی حمایت از بخش خصوصی را یکی از راهکارهای برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی کشور دانست و مطرح کرد: اقتصاد با کمک بخش خصوصی در کشورهای مختلف رشد کرده و بازارهای بین‌المللی تبدیل شده است؛ ضوابط باید به شیوه‌ای باشد که فعالیت بخش خصوصی فراهم شود و مسئولان مختلف کشوری از این امر حمایت کنند.

لاریجانی افزود: ایجاد کمیته‌ها برای رفع مشکلات بانکی و مالیاتی در استان‌ها قابل تقدیر است؛ فردی به عنوان نماینده بنده مشکلات صنعت و معدن استان قم را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای رفع آنها تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی باید توجه بیشتری نسبت به گذشته به بخش صنعت، معدن و تجارت داشته باشد، اضافه کرد: گاهی منابع اقتصادی استان‌ها کاهش پیدا می‌کند و این موضوع استفاده از منابع کشوری را نیز مورد تاثیر قرار می‌دهد به همین علت باید به مشکلات درونی استان‌ها بیشتر توجه شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از تصویب قانون رفع موانع تولید یاد کرد و گفت: قوانینی در این زمینه مصوب شده که باید بخش‌های مختلف جامعه اسلامی به این قوانین توجه داشته باشند.

وی بر ایجاد کمیته‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد و افزود: نیازهای واقعی کشور بدون تفاهم و همگرایی ملی برطرف نمی‌شود زیرا شرایط ایران اسلامی از نظر اقتصادی و منطقه‌ای عادی نیست؛ وضعیت منطقه‌ای ایران اسلامی داغ است زیرا بحران دنبال بحران برای جامعه اسلامی به وجود آمده است.

لاریجانی ادامه داد: مشکل تروریستی در کشورهای مختلف به خوبی قابل مشاهده است اما اینکه ایران اسلامی اکنون در امنیت کامل به سر می‌برد به لطف حرکت‌های انجام شده بعد از انقلاب اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه برخی در جلسات محدود سخنانی خلاف گفته‌های رهبر انقلاب اسلامی دارند، گفت: این جلسات محدود معنایی ندارد و نباید برگزار شود زیرا ذهن‌ها را خراب می‌کند، فردی در یکی از استان‌ها گفته واحدهای هسته‌ای در کشور تعطیل شده است در صورتی که این موضوع حقیقت ندارد فرد دیگری نیز گفته دار و ندار هسته‌ای به آمریکا داده شده است اگر این امر رخ دهد که تیم مذاکره‌کننده به کشور خیانت کرده‌اند.

لاریجانی یادآور شد: فردی می‌گوید رهبری تنهاست اگر خودتان مشکل دارید نیاز نیست پست رهبری مخفی شوید زیرا رهبری صحبت خود را صریح فرموده‌اند بر اساس سخن رهبری افراد مذاکره‌کننده غیرت ملی دارند و افرادی شجاع هستند با این وجود آیا رهبری تنهاست.

وی با اشاره به اینکه برخی برای تخریب دولت تدبیر و امید از دولتمردان قبلی نام می‌برند، تاکید کرد: با این نگاه نمی‌توان اتحاد را ایجاد کنیم؛ برخی به افراد مذاکره‌کننده تهمت زده و می‌گویند ما طرفدار رهبری هستیم در صورتی که رهبری این‌گونه صحبتی نداشته‌اند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه دولت در وسط میدان است، گفت: برخوردها و صحبت‌های نادرست عملکرد نظام اسلامی را زیر سوال می‌برد؛ وزارت نیرو 30 هزار میلیارد تومان بدهکار است حرکت دستگاه‌های اجرایی بسیاری از معوقات بانکی را به وجود آورده و این بخشی از مشکلات دولت است به همین علت نباید دولت را بکوبیم.

وی با بیان اینکه برخی از سخن‌ها مشکلات اقتصادی کشور را برطرف نمی‌کند، مطرح کرد: با نزدیکی به انتخابات این سخن‌ها شروع می‌شود در صورتی که به جای این مسائل سیاسی باید به دنبال برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی باشیم؛ اگر فردی اکنون احساس انقلابی دارد باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز و به اقتصاد کشور توجه کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئولان توافق مناسب را مورد حمایت قرار می‌دهند، عنوان کرد: سخن‌هایی که در خارج از محدوده مسئولان کشور زده می‌شود مخالف سخن رهبری است؛ موضوع مذاکرات به دولت فعلی مربوط نمی‌شود بلکه با توجه به شرایط و توانمندی هسته‌ای به مرحله توافق رسیده‌ایم و در این موضوع استدلال مشخصی وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید بندهایی که دست و پای تولیدکنندگان را بسته برطرف کنیم و مدیران باید به آیین‌نامه‌هایی که برای رفع موانع تولید تصویب شده توجه ویژه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتقاد نسبت به علمکرد مسئولان باید در چارچوب مناسبی انجام شود، گفت: اصحاب رسانه‌ها و سیاسیون به نیازهای اقتصادی کشور توجه داشته باشند.