به گزارش پارس ، محمدرضا اسماعیلی در گفت و گو با تسنیم، گفت: جلسه ای دیروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور بدون حضور صنف مربوطه برگزار و این افزایش قیمت مصوب شد.

وی با بیان اینکه ما مخالف افزایش قیمت لبنیات بودیم اظهار کرد: پیش از برگزاری جلسه مخالفت خود را اعلام کرده بودیم اما مسئولان توجهی نکردند. این افزایش قیمت به ضرر دامداران و کارخانجات است. چرا که مردم قدرت خریدشان دیگر کفاف افزایش بیشتر را نمی دهد. زمانی که مردم کالا را خریداری نکنند شیر دامدار به فروش نمی‌رسد چرا که کارخانه دیگر تمایلی به تولید ندارد.

اسماعیلی افزود: در این جلسه مصوب شده است که کارخانجات صنایع لبنی شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامدار خریداری کنند و در ازای آن می توانند قیمت شیر،ماست و پنیر را حداکثر ۱۰ درصد افزایش دهند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده های لبنی پاستورریزه ایران افزود:این مصوبه به تمام کارخانجات ابلاغ شده است، قرار بود کارخانه ها شیرخام را از ۱۲خرداد ماه سال جاری ،۱۴۴۰ تومان خریداری کنند اما از امروز مجوز افزایش ۱۰ درصدی را دارند.

اسماعیلی گفت: مصرف شیر در ایران یک سوم سرانه جهانی است ۹۰درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و ۸۰درصد آنها با کمبود ویتامین D به عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم روبه رو هستند. درحال حاضر که قیمت لبنیات افزایش یافته است پیش بینی می‌شود که فروش لبنیات کاهش یابد.

پیش از این رضا باکری،دبیرانجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران در گفت و گو با تسنیم، با اشاره به اینکه تا پایان خرداد ماه قیمت های جدید لبنیات اعلام خواهد شد، بیان کرده بود: به نظر می‌رسد دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم در جامعه فقط با افزایش تک رقمی برخی محصولات غذایی موافقت کند.

وی با بیان اینکه انجمن صنایع لبنی درخواست افزایش ۵ درصدی قیمت محصولات لبنی را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده است، افزود: به احتمال زیاد دولت قبل از آغاز ماه مبارک رمضان این موضوع را بررسی خواهد کرد.

دبیرانجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران در ادامه از عرضه محصولات لبنی با ۱۵ درصد تخفیف در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این تخفیفات در فروشگاه های طرح ضیافت در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.