به گزارش پارس ، جمشید پژویان در گفتگو با آناج، در خصوص اظهارات اخیر روحانی مبنی بر اینکه ایران در طول دو سال گذشته در همه بخش‌های اقتصادی رشد داشته است، گفت: در شرایط فعلی شاهد هیچگونه تغییری در اقتصاد کشور نیستیم، اثرات تحریم ۹۱ در سال ۹۲ باعث ورود شوک به بدنه‌ی اقتصاد ایران شد و با شروع مذاکرات هسته‌ای تنها مانعی بر سر راه این شوک قرار داده شد.

وی ادامه داد: نرخ تورم کاهش نیافته و تنها به روند گذشته بازگردانده شده است. اگر نرخ تورم کاهش یافته بود اکنون وضعیت اقتصاد ما از این بهتر بود.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی خود ندارد، اظهار کرد: دلیل مشکلات فعلی ایران سیاست‌های زیرساختی است و دولت یازدهم در این باره بدتر از دولت‌های قبلی عمل کرده است.

وی افزود: رفع تحریم تاثیر چندانی در اقتصاد ایران ندارد و دولت تدبیر و امید منتظر معجزه‌ای است که هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد.

پژویان با اشاره به افزایش قیمت بنزین، ابراز کرد: بدون شک در هرجا قیمت دونرخی باشد فساد در کنار آن خواهد بود و این امر را ما در طول سال‌های گذشته تجربه کردیم. قطعا تک نرخی شدن بنزین و برداشته شدن اختلاف قیمت‌های غیرواقعی در کاهش فساد موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که دولت مابه‌تفاوت قیمت واقعی با قیمت فعلی را به خزانه واریز نمی‌کند موجب پیدایش اثرات اقتصادی و عدم کارایی شدیدتری می‌شود، متاسفانه در دوره‌ای به سر می‌بریم که همه اقتصاددان شده‌اند و هرکسی از راه می‌رسد اظهار نظر می‌کند.