به گزارش پارس به نقل از ایسنا، طلا در آخرین معاملات بازار جهانی به سوی 1200 دلار حرکت کرد که در سه ماه گذشته حدود این قیمت در نوسان بوده است.

تحقیقات جدید سیمونا گامبارینی از موسسه کپیتال اکونومیکس نشان می‌دهد خرید بخش رسمی در ایجاد کف قیمت طلا در سال جاری تاثیر داشته است.

طبق برآوردهای شورای جهانی طلا، در سه ماهه اول سال میلادی جاری 120 تن طلا به ذخایر بانک مرکزی افزوده شد. خرید بانکهای مرکزی در سه ماهه اول سال 2015 برای هفدهمین سه ماهه متوالی افزایش یافت. در واقع بانکهای مرکزی برای کاهش آسیب پذیری در برابر نوسان برخی از ارزها به خرید این فلز ارزشمند روی آورده اند.

بانکهای مرکزی سهمشان را از تقاضای کلی برای طلا از حدود دو درصد در سال 2010 به 14 درصد در سال 2013 و 2014 افزایش دادند.

تحلیلگر کپیتال اکونومیکس انتظار دارد این روند قوی‌تر شود مخصوصا که بانکهای مرکزی اقتصادهای نوظهور درصدد کاهش آسیب پذیری در برابر دلار بوده و جایگزین‌های معتبر معدودی برای طلا دارند.

بر اساس گزارش ماینینگ، بیشتر کشورهای در حال توسعه کمتر از 10 درصد ذخایرشان به طلا است در حالیکه 70 درصد ذخایر اقتصادهای توسعه یافته طلا است از این رو بانکهای مرکزی بازار نوظهور باید به خریدار طلا ادامه دهند تا ذخایرشان را به سطح ذخایر کشورهای در حال توسعه برسانند.

در همین راستا بانک مرکزی روسیه اخیرا فعالانه به خرید طلا مشغول بوده و 30 تن در مارس و 8.3 تن در آوریل خریداری کرده و از سوی دیگر همواره شایعاتی درباره خریدهای بزرگ بانک مرکزی چین وجود داشته است.

ذخایر طلای رسمی چین هزار و 54 تن برآورد شده اند اما رقم مذکور از سال 2009 به‌روز نشده است.

طلا تنها حدود یک درصد از 3.8 تریلیون دلار ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد در حالیکه بیش از 70 درصد ذخایر آمریکا طلاست و این کشور بیش از هشت هزار تن طلا در صندوقهایش دارد.

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند پیش بینی کرده است قیمت طلا تا پایان دهه جاری به دو هزار دلار در هر اونس می‌رسد در حالیکه کپیتال اکونومیکس قیمت هر اونس طلا تا پایان سال جاری میلادی را 1400 دلار پیش بینی کرده است.