به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا در همایش سیاست گذاری پولی و ارزی اظهار کرد: رشد پایدار و مهار تورم نه تنها تعارضی با یکدیگر ندارند بلکه شرط لازم رشد مستمر، مهار تورم است.

وی افزود: تورم باعث بی‌ثباتی و عدم اطمینان در بازارهای مختلف می‌شود و امکان سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد که این امر باعث رکود شده و آثار منفی روی رشد مستمر دارد.

وی همچنین اظهار کرد: عدم مهار تورم به زیان اقتصاد کشور است و به معنای کاهش قدرت رقابت تولید، سرکوب صادرات و تشویق واردات است که به کاهش رشد ملی می انجامد.

وی همچنین گفت:‌تصور رایج این بود که مشکل رکود با افزایش نقدینگی برطرف می‌شود که این امر باعث افزایش تولید نشده و تجربه نشان داده نتیجه مطلوب ندارد.

وی مشکل رکود در کشور را ناشی از تنگنای اعتباری بانک ها دانست و افزود: انجماد دارایی نظام بانکی ناشی از بدهی گسترده دولت به بانک‌ها، مطالبات غیر جاری نظام بانکی و دارایی‌های مازاد بانک‌ها در کنار سطح پایین سرمایه بانک‌ها امکان اعطای تسهیلات را از نظام بانکی سلب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه توسل بر افزایش پایه پولی منجر به افزایش تورم می‌شود گفت: تنها راه حل، حل و فصل مسائل ترازنامه بانک‌ها به معنای افزایش سرمایه، واگذاری دارایی‌های مازاد و دریافت مطالبات غیر جاری است.

طیب نیا تصریح کرد: این اقدامات برخلاف رشد نقدینگی که با دستور رییس کل بانک مرکزی در چند دقیقه امکان پذیر است، ساده نیست.

وزیر اقتصاد افزود: برای حل تنگای اعتباری لازم است سراغ راه حل هایی برویم که در بلندمدت آثار تورمی ندارد.