به گزارش پارس به نقل از ایرنا، «ژنگ یونگ نیان» مدیر موسسه آسیای شرقی وابسته به دانشگاه ملی سنگاپور با درج یادداشتی در روزنامه خلق چین، به ساختار نامتوازن توزیع ثروت در جهان اشاره کرد و نوشت: در شرایط کنونی جهان، دنیا به یک منبع رشد جدید نیاز داشت و در همین راستا بود که بانک توسعه زیر ساخت های آسیا موسوم به AIIB در زمان مناسبی ظهور کرد.

وی افزود: در حال حاضر، هدف اولیه همه کشورهایی که به این بانک پیوستند؛ خواه توسعه یافته و یا در حال توسعه، دستیابی به اهداف رشد و توسعه ای است.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: روند بهبود اقتصاد دنیا پس از بحران مالی سال 2008، نامناسب بوده است. هر کشوری به دنبال بهبود وضعیت اقتصاد خود بوده اما با وجود تلاش های صورت گرفته، هنوز راه حل مناسب و حقیقی برای این مشکل پیدا نشده است. این بدان علت است که ساختار اقتصاد جهانی نامتوازن است. این عدم توازن نه تنها بین کشورهای شرق و غرب بلکه بین کشورهای شمال و جنوب نیز وجود دارد و این شکاف درآمدی بین آنها در حال گسترده تر شدن است.

در ادامه یادداشت آمده است: ایجاد توازن در ساختار اقتصاد جهانی به یک منبع جدید رشد و توسعه نیاز دارد و این درست زمانی بود که بانک توسعه زیرساخت های آسیا ظهور کرد چرا که این بانک اولا فرصت رشد و توسعه را برای کشور های در حال توسعه فراهم کرد و ثانیا، این چین است که هدایت این رشد را بر عهده گرفته است.

ژنگ افزود: چین تجربه بسیاری در تکنولوژی و عملیات های زیرساختی دارد؛ مسئله ای که نقش کلیدی برای آینده رشد و توسعه کشورهای درحال توسعه ایفا می کند.

در حالی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیاز فوری و ضروری به توسعه اقتصاد خود دارند، از ظهور بانک AIIB استقبال کردند.

از سوی دیگر، کشورهای غربی نیز دلیلی نمی بینند که در این بانک مشارکت نکنند چرا که فرصت های اقتصادی خوبی برای آنها فراهم می کند. انگلیس، فرانسه و آلمان، بانک AIIB را انتخاب کردند چرا که می دانند آینده رشد خوبی در انتظار آسیا است.

وی تصریح کرد: اگر این بانک با موفقیت فعالیت خود را آغاز کند و تداوم بخشد، اقتصادهای آسیا شاهد رشد پایدار خواهند بود. وقتی که آسیا اقدام به آغاز عملیات توسعه زیرساخت های خود کند، همه کشورها از جمله آمریکا علاقه خود برای مشارکت در این طرح را اعلام خواهند کرد.

در پایان نویسنده با توصیه ای به گردانندگان بانک AIIB می نویسد: اگر این بانک می خواهد بهتر از نمونه های کنونی موجود در جهان باشد که توسط کشورهای غربی اداره می شوند، باید بیشتر به قوانین مدیریت شفاف و جامع پایبند باشد.

چین، مبتکر و ابداع کننده بانک AIIB است اما قرار نیست که بر آن سلطه داشته باشد. این بانگ باید در آینده بر اساس مشارکت های جمعی بین اعضا اداره شده و دموکراسی و تساوی بیشتر در آن دیده شود.

گفتنی است بانک AIIB که ساختمان مرکزی آن در شهر پکن، پایتخت چین خواهد بود، رسما تا پایان سال 2015، آغاز به کار می کند.

این بانک قرار است سرمایه مورد نیاز برای توسعه پروژه های زیرساختی در آسیا را تامین کند.

نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری طرح های زیرساختی آسیا در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود.

دولت چین قرار است حدود 50 میلیارد دلار در این بانک سرمایه گذاری و نزدیک به 50 درصد سهامش را از آن خود کند.

اکثر کشورهای آسیایی به جز ژاپن، برای عضویت در بانک «AIIB» درخواست دادند که در کنار برخی کشورها از قاره های دیگر، مجموع اعضای این بانک را به 57 کشور می رسانند.

جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم فروردین ماه جاری به عنوان سی و چهارمین عضو بانک توسعه زیرساخت آسیا موسوم به AIIB که به ابتکار چین درحال راه اندازی است، پذیرفته شد.

از جمله اعضای این بانک می توان به کشور های بنگلادش، برونی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد.