به گزارش پارس علی مشرفی، رئیس کارخانه لاستیک بارز کرمان در گفت و گو با سایت محلی کارگران کرمان در خصوص واردات بی رویه کالا گفت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی مکررا بر حمایت از محصولات و تولیدات داخلی تاکید داشته که با رشد این صنایع موجبات افزایش ضریب اشتغال را درکشور شاهد خواهیم بود که باعث پویایی و فعالیت کارخانه های داخلی خواهد شد.

* برخی نهادهای دولتی از ارز مبادله ای برای واردات بی رویه استفاده می کنند

رئیس بزرگترین کارخانه لاستیک خاورمیانه ادامه داد : متاسفانه در این راستا گامی برداشته نشده و یکی از دلایل بسیارمهم آن، دونرخی بودن ارز و وجود نرخ ارز مبادله ای ارزان تر در دولت است که باعث می شود بسیاری از بازرگانان ، تجار داخلی ، شرکت ها ، سیستم های داخلی ونهاد های دولتی از این ارز مبادله ای برای واردات بی رویه کالا استفاده نمایند.

* دولت با وارد کردن 150 هزار تن تایر 9 کارخانه داخلی تولید را دچار رکود کرد/ واردات بی رویه کمک به فاج شدن تولید داخلی است

رئیس کارخانه لاستیک بارز کرمان ضمن معرفی محصولات متنوع این کارخانه اظهار کرد: نیاز واردات لاستیک در ایران سالیانه 100 هزار تن است  ؛ این در حالی است که سال گذشته با وارد کردن 150 هزار تن تایر 9 کارخانه داخلی تولید این محصول در سال جاری دچار رکود شده اند.

مشرفی در ادامه افزود: واردات بی رویه باعث انباشت تایردر انبارها، مغازه ها وبازارها و کاهش فروش محصولات داخلی شده است و این خود بزرگترین ضربه به مملکت اسلامی و کمک به فلج شدن واحد های تولیدی داخلی است.

* واردات کالای بی رویه سم مهلکی بر بدنه تولید داخلی است

وی با بیان اینکه ارز مبادله ای باعث ایجاد مشکلات در واحد های تولیدی می شود و یکی از بزرگترین گلایه های کارخانه جات داخلی در بخش صنعت، وجود ارز مبادله ای ارزان است خاطر نشان کرد : وجود ارز مبادله ای در سایر زمینه ها نیز این مشکل را به وجود آورده و صنایعی چون پوشاک، پارچه بافی ،غذایی ولوازم خانگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است .

مدیر عامل کارخانه لاستیک کرمان با بیان اینکه ورود بی رویه کالاهای خارجی افزایش یافته است ،گفت : امروز در مملکت ایران واردات کالای بی رویه سم مهلکی بر بدنه تولید داخلی است ودر هیچ جای دنیا سابقه چنین عملی بر عدم کنترل وجود ندارد.

* اگر تحریم ها برداشته شود ممکن است صنعت روبه رشد داخلی دچار بحران شود

علی مشرفی با اشاره به مذاکرات هسته ای ، گفت : چنانچه مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد وتحریم ها برداشته شوند این مسئله به صورت حادتر در کشور قد علم نموده و ممکن است اساسا صنعت روبه رشد داخلی را دچار بحران نماید ؛ در این صورت رقابت صنعت داخلی با صنعت کشورهای بزرگ با نرخ مبادله ای ارزان امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه از بازنگری نظام تعرفه ای در ایران گلایه کرد و گفت: بزرگترین انگیزه ی امروز تجار واردات کالا با ارز مبادله ای ارزان است در حالی که نظام تعرفه ای ما به سبب حمایت از واردات دچار مشکل است ، که با وارد نکردن کالاهای ساخته شده با ارز مبادله ای وبازنگری در نظام تعرفه ایی می توان از کالای داخلی حمایت کرد .

*نظام تعرفه ای زمان بر است /باید نرخ ارز مبادله ای تغییر کند

رئیس کارخانه لاستیک با بیان اینکه نظام تعرفه ای زمان بر است و در ابتدا باید نرخ ارز مبادله ای تغییر کند ، گفت :در تمام دنیا با واردات اجناس خارجی با توجه به تعرفه هایی که وجود دارد گمرک اخذ می شود و این عامل باعث رقابت تولیدات داخلی در مقابل مصنوعات وارداتی است ، بر این اساس باید درنظام گمرکی وتعرفه ای مواد اولیه مربوط به کارخانجات داخلی از گمرک کمتری برخوردار باشند ، و محصولات ساخته شده که ارزش افزوده ای در داخل ایجاد نمی کنند و اشتغالی را هم بوجود نمی آورند از نظام تعرفه ایی بیشتری برخوردار باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تعرفه های که در سایر کشورها وجود دارد هموراه باید مورد کنترل و بازنگری قرار بگیرند لذا در ایران نیز اکنون زمان بسیار مهم ولازمی برای بازنگری این نظام است تا رقابتی سازنده برای اجناس صنعتی داخل با اجناس خارجی را ایجاد کرد .