به گزارش پارس به نقل از ایرنا روزنامه نسل فردا چاپ اصفهان در صفحه اقتصاد خود در روز یکشنبه 27اردیبهشت، گزارشی از واردات میوه با وجود ممنوعیت آن منتشر کرد.

داستان ادامه دار میوه ممنوعه

این روزنامه با تیتر 'داستان ادامه دار میوه ممنوعه ' نوشت: نه تنها میوه وارد کشور نمی شود، بلکه میوه قاچاق هم نداریم.' این صحبتی است که چند وقت پیش یکی از مسئولان اقتصادی کشور در مورد وضعیت میوه بیان کرده بود. این در حالی است که خریدار تنها با حضور چند ساعته در بازار، با حجم وسیع میوه های خارجی؛ البته با قیمت های بالا و کیفیت مناسب روبرو می شود. پرتقال مصری و ترکیه ای، نارنگی پاکستانی، انگور شیلی و غیره نمونه هایی از همین میوه های وارداتی هستند که به وفور در بازار یافت می شوند و مسئولان به ظاهر آنها را انکار می کنند.

***بی مزه، اما پر مشتری

میوه های خارجی اگرچه طعم و عطر میوه ایرانی را ندارند، اما مشتریان همچنان نسبت به خرید آنها اشتیاق از خود نشان می دهند. یک فروشنده میوه درباره علت گرایش بیشتر مشتری به خرید میوه های خارجی می گوید: میوه های خارجی، طعم و مزه میوه ایرانی را ندارند، اما مردم بهتر می خرند؛ زیرا بالا و پایین جعبه یکدست است، ضایعات ندارد و همه میوه ها هم یک اندازه است. متاسفانه دربسته بندی میوه های ایرانی، همیشه ردیف بالا درشت است، اما ردیف های پایین تر ریزتر می شوند و همین امر اعتماد مشتری را کمتر می کند.د ر فروش میوه های خارجی، وزن کارتن کم می شود، اما وزن جعبه میوه های ایرانی را که شاید 3 ـ 2 کیلوگرم است، کم نمی کنند و بنابراین خریداران تمایل بیشتری به خرید میوه های خارجی دارند.

**ممنوع، اما حاضر

رییس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی کشور گفت: هرچند واردات میوه از سوی وزارت جهادکشاورزی طی سال های اخیر ممنوع شده، اما به طور معمول این سوال مطرح می شود که این حجم بالای میوه های رنگارنگ خارجی در بازار، رسمی وارد کشور شده یا به صورت قاچاق بوده است. سیدرضا نورانی افزود: در حالی که طبق مصوبه وزارت جهادکشاورزی تنها واردات میوه های گرمسیری همچون موز، آناناس، انبه و نارگیل به کشور بلامانع است، اما هم اکنون انواع میوه های خارجی به وفور و با قیمت های بالا در تمام مغازه های سطح شهر عرضه می شود. وی افزود: با وجود آنکه اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران با واردات مخالف است، اما معتقدیم در زمانی که کشور با کمبود محصولی مواجه می شود، باید برای حمایت از مصرف کنندگان کالای مورد نیاز تامین و وارد شود. وی تصریح کرد: در سال 93، وضعیت تولید سیب درختی و کیوی مناسب بود؛ به طوری که امکان افزایش صادرات این دو محصول نیز به کشورهای هدف وجود داشت، اما در مقابل آن به دلیل سرمازدگی باغات در استان مازندران پیش بینی شده بود که در تامین مرکبات با مشکل مواجه شویم. وی افزود: بررسی وضعیت بازار میوه به ویژه حجم بالای میوه خارجی و بالا بودن قیمت میوه در بازار را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کرده ایم که هم اکنون این موضوع در دست پیگیری است.