به گزارش پارس،افزايش قيمت و آزادپزي نانوايي‌ها مشتريان را با دردسرهاي تازه‌اي براي كشف قيمت و تطابق حجم و كيفيت نان در نانوايي‌هاي آزادپز و يارانه‌اي مواجه كرده است. در واقع آزادپزي، سرپوشي بر تخلف واحدهاي صنفي توليد و عرضه نان با آرد يارانه‌اي شده و از سوي ديگر نانوايي‌هاي آزادپز نيز فارغ از هرگونه قيمت مصوب، عرضه نان به قيمت‌هاي بالا را با اضافه كردن برخي افزودني‌ها  در دستور كار قرار داده‌اند.
 
گرچه در مصوبه دولت بر آزادپزي تدريجي 20درصد نانوايي‌ها تأكيد شده بود و مسئولان نيز از متوسط 9درصدي آزادپزي نانوايي‌ها در كل كشور(6درصد فانتزي و 3درصد سنتي) و آزادپزي 21.3درصدي مجموع نانوايي‌هاي فانتزي و سنتي در استان تهران خبر مي‌دهند، اما كم و كيف توليد و عرضه نان در استان تهران حاكي از خيز اغلب نانوايي‌ها براي افزايش قيمت و حركت به سوي آزادپزي پنهان است.
 
 به‌رغم گفته مسئولان دولتي اكنون ضعف نظارت، افت كمي و كيفي انواع نان سنتي، عرضه چندنرخي نان، رواج آردفروشي و سردرگمي مصرف‌كنندگان براي دريافت نان با قيمت و كيفيت مصوب از واقعيت‌هاي كنوني بازار نان است.
 
بررسي‌هاي ميداني همشهري از برخي نانوايي‌هاي آزاد پز و يارانه‌اي سنتي سطح شهر تهران نشان مي‌دهد كه اقدامات دولت براي آزادپزي و افزايش قيمت نان نه‌تنها منجر به بهبود كيفيت و رضايت مردم از انواع نان سنتي نشده است بلكه اكنون آزادپزي برخي نانوايي‌ها و عرضه چند نرخي نان، سرمنشأ افزايش تخلفات قبلي در زمينه قيمت و كيفيت اين قوت لايموت مردم شده و علاوه بر آن به شكل‌گيري تخلفات تازه دامن زده است.
 
اغلب مشتريان در صف نانوايي‌ها، از حجم، كيفيت و قيمت نان‌هاي يارانه‌اي رضايت نداشته اما كيفيت نان آزادپز را در مقايسه با نان يارانه‌اي بهتر قلمداد مي‌كنند.