پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بسیاری ازاستان‌های کشورکه سابقا کشت برنج در آنجا انجام می‌شد وارد مرحله بحران آبی شده‌اند و اگر بخواهیم کشت برنج را در این استان‌ها ادامه دهیم ناچار خواهیم بود تا یکی دو سال دیگر به علت کاهش بیش از حد آب‌های زیرزمینی کشاورزی را در این استان‌ها محدود کنیم.

کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: کشت برنج در این استان هاي اصفهان و خوزستان اصلاً به صرفه نیست و دولت ترغیب کشاورزان برای کشت محصولات جایگزین را در استان‌هایی که از آب چاه برای کشت برنج استفاده می‌کنند جدی تر دنبال می‌کند.

وي افزود: در این استان‌ها وزارت جهادکشاورزی حمایت‌های فنی از کشاورزان به عمل می‌آورد و به آنها توصیه می‌کند چه کشتی را جایگزین برنج کنند و همچنین ارقام  کم مصرف در زمینه آب را به کشاورزان معرفی می‌کند.

وي اضافه كرد: به عنوان مثال در برخی مناطق توصیه کرده ایم که به‌ جای کشت بهاره که آب بیشتری مصرف می‌شود  کشاورزان محصولات پاییزه ماننده گندم و جو کشت کنند. یا در خصوص ذرت که محصول آب بری است رقم جدیدی به کشاورزان معرفی کرده ایم که زودرس است و مصرف آب آن بسیار کمتر است. کلزا نیز در قالب کشت پاییزه‌ مطرح است که وزارت جهاد کشت آن را در دستور کار دارد و به استان‌ها توصیه کرده کشت کلزا را که دانه‌ای روغنی است در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ممنوعيت كشت محصولات آب بر در استانهاي كم آب گفت: براي ممنوعیت یا جلوگیری از کشت به قانون نیاز داریم و به همین دلیل مراحل تدوین این قانون را در دست داریم که بعد از تصویب در دولت باید به تصویب مجلس نیز برسد.

خاکسار افزود: برای ممنوع کردن کشت برخی محصولات پیشنهادهایی را آماده کرده ایم ولی این پیشنهادها تا به تصویب دولت نرسد و بصورت قانون درنیاید اجرا نخواهد شد.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در مورد طرح تغيير الگوي كشت گفت: طرح تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی طرحی 12 ساله بر مبنای افزایش ضریب خود‌اتکایی با توجه به اقتصاد مقاومتی است که تمام موارد مربوط به کشت یک محصول را در آن ذکر کرده‌ایم. 

خاکسار افزود: به ویژه به کشت برنج در این برنامه توجه ویژه‌ای شده است و تمام ابعاد از جمله سطح تولید، کاهش مصرف آب و افزایش تولید در آن رعایت شده است.

وي اضافه كرد: به عنوان نمونه برای برنج، اصلاح اراضی واصلاح کارخانجات شالیکوبی را برای کاهش ضایعات در نظر داریم.

وي تصريح كرد: برای جلوگیری از کاهش تولید اجرای دو برنامه را در دستور کار داریم که یکی افزایش عملکرد در واحد سطح با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و دیگری کاهش هزینه‌های تولید است تا کشاورزان برای تغییر کشت رغبت داشته  باشند.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: عمده تولید برنج در سطح 450 هزار هکتار اراضی در دو استان گیلان و مازندران و بخشی نیز در استان گلستان است بنابراین ممنوعیت کشت در استان‌های دیگر مشکلی از نظر کاهش تولید ایجاد نمی‌کند.