پايگاه خبري تحليلي «پارس»- قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با عنوان این مطلب که این رسم بوده در دولت های قبلی که پرستاران هر سال با رئیس جمهور دیدار داشته باشند، گفت: هنوز دیداری با آقای روحانی نداشته ایم.
 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، احمد نجاتیان روز دوشنبه در نشست خبری که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، به تشریح دستاوردهای سازمان نظام پرستاری در دوره سوم پرداخت و افزود: قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت، مهمترین مصوبه ای بود که در این دوره اجرایی شد. بطوریکه در حال حاضر مشکل ساعت کار پرستاران در بخش دولتی به طور کامل حل شده است. ولی متاسفانه بیمارستان های خصوصی هنوز در اجرای این قانون کارشکنی می کنند.

به گفته وی، با اجرای قانون ارتقای بهره وری، حداقل ۱۵ درصد از ساعت کار پرستاران کم شده است.

نجاتیان از جذب ۹ هزار کمک بهیار خبر داد و افزود: تربیت این تعداد کمک بهیار، بار سنگینی از دوش نظام سلامت بر می دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری وابسته به هیچ حزب و جریان سیاسی نیست، گفت: در دولت اصلاحات قوانین خوبی برای پرستاران تصویب شد ولی آنچه در سه دولت گذشته و فعلی به عنوان نقطه مشترک دیده می شود، این است که تمامی روسای جمهوری و وزرای بهداشت آنها، به پرستاری اهمیت می دادند.

وی در همین زمینه ادامه داد: یکی از انتقاداتی که به دولت های گذشته وارد است، این است که برخی وعده ها و کارهای پرستاری به سرانجام نمی رسید و خودشان نیز در پایان عمر دولت به این موضوع اذعان داشتند. بنابراین، امیدواریم آقای روحانی در پایان عمر دولت شان نگویند که می شد کار بیشتری برای پرستاران انجام داد.

نجاتیان همچنین از انتظار دو ساله نمایندگان جامعه پرستاری برای دیدار با رئیس دولت یازدهم خبر داد و افزود: هر سال در روز پرستار، دیدار نمایندگان جامعه پرستاری با رئیس جمهور اتفاق می افتاد ولی الان دو سال است که نتوانسته ایم با آقای روحانی دیداری داشته باشیم و این به رغم درخواستی است که داشته ایم و در جلساتی با وزیر بهداشت نیز، این موضوع را اعلام کرده ایم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه به موضوع انتخابات چهارمین دوره سازمان نظام پرستاری برای معرفی اعضای جدید هیئت مدیره های پرستاری در کشور، گفت: تا دوره سوم تنها ۱۰۲ شهر دارای هیئت مدیره پرستاری بودند که در این دوره تعداد شهرهای دارای هیئت مدیره پرستاری به ۱۲۸ شهر افزایش یافته است.

وی همچنین به اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح، فشار کاری به پرستاران در بیمارستان های دولتی حداقل ۲ برابر شده است و این به خاطر افزایش مراجعات و انتظارات مردم از نظام سلامت است.

نجاتیان افزود: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، نیروی پرستاری در کشور نصف استاندارد جهانی بود اما حالا این وضعیت بدتر شده و هر پرستار می بایست به ۳ الی ۴ بیمار خدمت بدهد.

وی به موضوع مهاجرت شغلی پرستاران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۵۰ پرستار به خارج از کشور رفته اند که این آمار نسبت به سال های قبل کاهش نشان می دهد. زیرا، آمارها به حدود ۵۰۰ نفر هم می رسید.

نجاتیان با اعلام اینکه این آمار نگران کننده نیست، از ساماندهی نیروهای پرستاری برای اشتغال در خارج از کشور خبر داد و افزود: این طرحی است که با همکاری وزارت کار در حال انجام است که بتوان از تجارب پرستاران در بازگشت به کشور استفاده کرد.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری، تا پیش از این کانادا یکی از کشورهای متقاضی پرستاران ایرانی بود که اخیرا آلمان نیز درخواست کرده که پرستاران کشورمان را جذب کند.

نجاتیان درباره آخرین وضعیت تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز خاطرنشان کرد: در آخرین روزهای سال گذشته متوجه شدیم که ۵۰ خدمت پرستاری بدون تعیین K و بیمه مشخص و بیشتر برای بازنگری خدمات پرستاری در منزل، قرار است در جلسه شورای عالی بیمه مطرح و بررسی شود که ما به صورت کتبی اعلام کردیم اینگونه تعرفه گذاری را به رسمیت نمی شناسیم زیرا باید همان ۲۵۰ خدمت پرستاری تعرفه گذاری شود.

وی با اشاره به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توضیح داد: دو وزیر تعاون و بهداشت قول هایی برای تعیین ۲۵۰ تعرفه پرستاری دادند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و موج نگرانی در بین پرستاران ایجاد شد و حتی ما نیز شوکه شدیم .

نجاتیان ادامه داد: وزیر بهداشت موافق تعرفه گذاری خدمات پرستاری و وارد شدن این خدمات در کتاب ارزش های نسبی است اما در حوزه ستادی وزارت بهداشت و به خصوص معاونت درمان و کارشناسان شورای عالی بیمه مخالفت هایی برای اجرای این قانون وجود دارد. حتی برخی از این افراد، به خود اجازه می دهند که طرح مصوب مجلس را طرحی غیر کارشناسی بدانند.

وی اضافه کرد: چطور می توان برای آزمایشگاه، عمل جراحی، حمل بیمار و حتی تتو تعرفه گذاشت اما برای خدمات پرستاری هیچ تعرفه ای وجود نداشته باشد؟

نجاتیان در ادامه به اختلاف درآمد پرستاران و متخصصان اشاره کرد و افزود: ما حاضریم امضا دهیم که با اختلاف درآمد ۵ برابری متخصصان با پرستاران موافقیم زیرا امروز اختلاف درآمد یک پرستار با متخصص ۲۰ برابر است و حتی در مواردی به ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر می رسد که البته با آن موارد اندک کاری نداریم.

وی افزود: بر این اساس با آماری که در چند روز گذشته اعلام شده است که میانگین درآمد یک متخصص ۱۲.۵ میلیون تومان است مخالفیم زیرا باید یک نهاد بی طرف این بررسی را انجام دهد چون امروز ما شاهد آن هستیم یک پرستار در بخش خصوصی یک میلیون تومان حقوق می گیرد و کارانه آن ۲۰۰ هزار تومان می شود در حالی که همین کارانه در بیمارستان دولتی ۱۰۰ هزار تومان است بنابراین به حقوق ماهانه ۲.۵ میلیون تومان پرستاران نیز که برخی عنوان می کنند نقد جدی داریم.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم دعوای پزشک و پرستار راه بیفتد ولی امضا می دهیم که اختلاف ۵ برابری درآمد متخصص و پرستار را می پذیریم ولی اگر بیشتر از این درآمد وجود داشته باشد باید آن درآمد قطع شود کما اینکه ما نیز خود را با درآمد پرستاران در آمریکا و اروپا مقایسه نمی کنیم.

وی بیان کرد: اختلاف درآمد پرستار با یک متخصص در برخی موارد حتی تا ۲۰۰ برابر می رسد به طوری که در مشهد محل فعالیت بنده متخصصی ماهانه ۸۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. ( مهر )