به گزارش پارس به نقل از تهران پرس،با اتمام سال 93 بسیاری از آن دسته از افرادی که در انتظار شغل مناسب برای خود بودند،برای سال 94 برنامه ریزی زیادی کردند که شاید دولت برای آنان اشتغال ایجاد کند.در حال حاضر مهم ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار؛ بیکاری تحصیل کرده ها که عموما پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند.
 
با یادوری شعارهای دولت یازدهم مبنی بر استفاده از کلید انتخاباتی برای بازکردن قفل بیکاری،اما تا به الان که حدود دو سال از روی کارآمدن دولت یازدهم می گذرد اما هنوز کلیدی برای بازگشایی قفل های بیکاری ساخته نشده است.اشتغال در طول فعالیت تمامی دولت ها معضلی بوده است که هیچگاه قابل نبوده است.
 
همچنین این پرسش مطرح بود که اگر در طول سالیان گذشته توسط دولت های سابق به صورت میلیونی در هر سال اشتغال زایی شده، چرا مشکل بیکاری کشور همچنان پابرجاست و اثری از آن در گزارش های مرکز آمار ایران وجود ندارد؟ طی سال های گذشته با وجود ارائه آمارهای میلیونی از ایجاد فرصت های جدید شغلی، اما مرکز آمار هر بار خبر از افزایش تعداد بیکاران می داد.البته هر باری که مرکز آمار درباره میزان افراد بیکار عدد و ارقامی گزارش می دهد،با آن چیزی که در جامعه مشخص است،کاملا متفاوت می باشد.
 
این در حالی است که یکی از علل مهم بیکاری در سطح جامعه که دولت بایستی به آن توجه ویژه کند، فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است از این رو بهره‌گیری از آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به دلیل انعطاف پذیری نشات گرفته از بازار کار و ایجاد مهارت لازم در افراد نقش موثری در اشتغال دارد.
 
طی یکی دو سال اخیر، تعداد قابل توجهی از مقامات دولت تدبیر و امید درباره اشتغال به تحصیل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان خبر داده اند که می توانند به صورت بالقوه جمعیت جویای کار محسوب شوند. دولتی ها می گویند اگر نتوان برنامه های موفقی در زمینه اشتغال زایی اجرا و مسئله بیکاری را حل کرد، در آینده نزدیک سیلی از تقاضاهای جدید کار از دانشگاه ها به راه خواهد افتاد.
 
توجه و رسیدگی به معضل بیکاری جوانان،این موضوع را به دولت یادآوری می کند که عدم اشتغال جوانان باعث ناهنجاری های اجتماعی و فردی خواهد شد که عواقب بسیار ناخوشایندی در انتظار آنان خواهد بود.چنانچه روند بیکاری جوانان در سال 94 ادامه دار باشد،گرایش به مصرف مواد مخدر و سایر موضوعات غیرعرف جامعه جوانان در کشور بیشتر خواهد شد