پايگاه خبري تحليلي «پارس»- وب‌سایت یوتیوب اعلام کرد که افرادی که می‌خواهند پیش از مشاهده ویدیوهای این وب‌سایت با تبلیغات روبرو نشوند باید ماهانه 10 دلار حق عضویت پرداخت کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، تقریبا تمامی کسانی که با وب‌سایت یوتیوب کار کرده‌اند با مشکل یکسانی روبرو هستند: تبلیغات. تبلیغلات ویدیویی در یوتیوب معمولا قبل از یک فایل ویدیویی به نمایش درمی‌آیند و در برخی از موارد می توان پس از چند ثانیه آن‌ها را رد کرد ولی در بعضی از تبلیغات حتی گزینه مورد نظر نیز وجود ندارد و باید برای مدت زمانی بعضا 1 دقیقه‌ای به مشاهده یک ویدیوی بسیار با کیفیت از یک تبلیغ نشسته و شاهد هدر رفتن حجم دانلود اینترنت خود با تبلیغ دارای کیفیت 1080P باشید در حالی که ویدیوهای اصلی را با کیفیت 240P تماشا می‌کنید.

باج گيري يوتيوب

یوتیوب اعلام کرده است که این مشکل قابل حل است ولی قابل حل بودن آن برای کاربران خرج خواهد داشت. یوتیوب در بیانیه‌ای اعلام کرده است که سیستم عضویت پرمیوم به این وب‌سایت افزوده شده است که بر اساس آن کاربران می‌توانند با پرداخته ماهانه 10 دلار، از ویدیوهای رایگان بدون تبلیغات بهره بگیرند. البته مزایای این امکان تنها به همین امر ختم نخواهد شد و برخی از ویدیوهای یوتیوب، از این پس تنها برای اعضای پرمیوم قابل دسترسی خواهد بود.

مسلما این هزینه ماهانه برای افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند چندان زیاد نیست ولی برای نمونه در ایران با تبدیل تقریبی نرخ ارز می‌توان گفت که پرداخت ماهانه 33 هزار تومان برای فرار از تبلیغات، عملا یک نوع باج‌گیری است، آن‌هم در وب‌سایتی که مدعی ارائه خدمات رایگان است. گفته می‌شود که انواع دیگری از عضویت نیز در فیس‌بوک وجود خواهد داشت که هنوز جزئیاتی درباره هزینه عضویت، امکانات و محدوده دسترسی آن‌ها در دسترس نیست.

آناهیتا عیوض‌خانی