به گزارش پارس به نقل از ایرنا، خبرگزاری «پی تی آی» هند سه شنبه بدون نام بردن از این مقام رسمی به نقل از وی اضافه کرد: تحریم های اعمال شده علیه ایران انجام معاملات بانکی را به ارزهای بین المللی چون یورو و دلار با شرکت های ایرانی برای کشورهایی همچون هند دشوار کرده است.
 
قرار بود هند این مبلغ را که در بانک های این کشور ذخیره شده است تا ۲۸ فوریه (۹ اسفند) پرداخت کند. این کشور در ۱۴ مارس ۲۰۱۵ (۲۳ اسفند) ۲.۸ میلیارد دلار از بدهی خود را به ایران پرداخت کرد.
 
چندی پیش «نیرمالا سیتهارامان» وزیر بازرگانی هند درگفت و گو با خبرنگاران اعلام کرده بود دهلی نو بیش از ۸.۸ میلیارد دلار بابت واردات نفت به ایران بدهکار است.
 
ایران از منابع مالی این صندوق برای واردات کالا از هند استفاده می کند.
 
این مقام رسمی هند گفت که اگر دولت ایران روی دریافت طلب خود به ارز دلار پافشاری کند، دهلی نو باید آن را پرداخت کند، اما علایمی وجود دارد که ایران خواهان ادامه روش کنونی حداقل به مدت ۶ ماه است.
 
پالایشگاه های هند ۴۵ درصد بدهی نفتی خود را به ایران از طریق افتتاح حساب با روپیه در بانک های تجاری تهران، تسویه کرده اند و ۵۵ درصد این بدهی پرداخت نشده است.
 
شرکت های پالایشگاهی هند معمولا زمانی ۵۵ درصد بدهی باقی مانده را به ایران پرداخت می کنند که غرب مانع دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده خود در کشورهای خارجی نباشد.
 
دهلی نو تمایل دارد صادرکنندگان هندی کالاهای تحریم نشده را برای فروش به ایران صادر کنند.
 
هند یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران به شمار می رود.