به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، قاسم فلاحتی  با اعلام این خبر گفت: بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده،  وزارت جهاد کشاورزی با واردات شکر خام به صورت موقت و برای تصفیه در کارخانجات تصفیه شکر خام و صادارت دوباره این محصول به خارج از کشور موافقت کرد.

دبیر انجمن کارخانجات تصفیه کنندگان شکرخام، افزود: وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری در خصوص واردات یا عدم واردات کلی این محصول را برای سال جاری به اردیبهشت ماه موکول کرد.

وی با نتقاد از افزایش تعرفه واردات شکر خام، خاطرنشان کرد: وضع تعرفه 40 درصدی بر واردات شکر خام در سال جاری، تولیدات صنایع تصیفه کننده گان شکر خام را با مشکل روبه رو کرده است.

گفتنی است بر اساس قوانین گمرک، ورود کالائی که طبق قوانین ممنوع باشد به عنوان ورود موقت موکول به اجازه دولت در هر مورد می‌باشد ولی اداره کل گمرک می تواند در خصوص کالائی که طبق مقررات عمومی صادرات و واردات و یا تصویب نامه های مخصوص غیر مجاز یا مشروط شناخته شده اجازه ورود موقت صادر نماید.

برای واردات موقت نیز صاحب کالا باید تعهد نماید که کالا را درمدتی که در پروانه ورود موقت تعیین می شود از کشور از راه مجاز با نظارت گمرک خارج نماید.

تکذیب واردات شکر خام

در همین رابطه, مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به فارس گفت: از ابتدای سال هیچ ابلاغیه جدیدی مبنی بر آزاد شدن یا ممنوعیت واردات کالا از جمله شکر به گمرک نداشته‌ایم.

سید عباس حسینی در مورد تصمیمات جدید در مورد آزاد سازی واردات شکر در سال جدید اظهار داشت: هیچ ابلاغیه مبنی بر آزاد شدن یا ممنوعیت واردات کالا از جمله شکر از ابتدای امسال نداشته‌ایم.

وی افزود: از آنجایی تصمیم‌گیری در مورد واردات محصولات کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی است ممکن است این تصمیم در این وزارتخانه گرفته شده باشد، ولی هنوز دستوری به ما اعلام نشده تا آن را به گمرکات ابلاغ کنیم.

قاسم فلاحتی دبیر انجمن کارخانجات تصفیه کنندگان شکر خام به یکی از خبرگزاری ها گفته است بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده،  وزارت جهاد کشاورزی با واردات شکر خام به‌صورت موقت و برای تصفیه در کارخانجات تصفیه شکر خام و صادرات دوباره این محصول به خارج از کشور موافقت کرد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری در مورد واردات یا عدم واردات کلی این محصول را برای سال جاری به اردیبهشت ماه موکول کرد.

ثبت سفارش شکر در سال 93 به دلیل حجم زیاد واردات در سال‌های قبل ممنوع بود و به موضوع جنجالی رسانه‌‌ها در ماه های پایانی سال تبدیل شد.