به گزارش پارس، اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مجله اقتصادی روزآمد که هر روز صبح از شبکه پنج سیما پخش می شود درباره روند صادرات پسته در سال گذشته گفت:« پسته یکی از اقلام مهم صادراتی کشور مان است و سال گذشته ما یک محصول 230 هزار تنی را داشتیم که در ده سال اخیر بی سابقه بوده است. از این مقدار حدود 20 تا 25 هزار تن مصرف داخلی داشتیم که نسبت به سال های گذشته ده درصد رشد مصرف داشتیم. از این مقدار توانستیم در 11 ماه 165 هزار تن صادر کنیم که رقم بالایی است. اسفند هم 10 هزار تن صادر کرده ایم که آمار آن هنوز منتشر نشده است.»
 
او در پاسخ به سوالی درباره صادرات پسته آمریکا که ظرف سال های گذشته رقیبی جدی برای محصول ایرانی بوده است اینگونه پاسخ داد:« سال گذشته تولید پسته آمریکا برابر تولید ما بوده اما در بازار صادرات ما از آنها جلو افتادیم. صادرات آمریکا  120 هزار تن بود اما صادرات ما 165 هزار تن بود که بر این اساس می توان گفت که صادرات ما 40 درصد از آمریکا جلو است. »
 
عسگراولادی افزود:« یکی از بزرگ ترین بازارهای ما چین است که حدود 60 هزار تن توانستیم به آنجا صادر کنیم. دومین بازار ما روسیه بود که در حدود 20 هزار تن صادرات داشتیم. به کشور های عربی مختلف 20 هزار تن و اروپا نیز 15 هزار تن صادرات پسته ایرانی صادرا شده است.»
 
این تاجر شناخته شده ایرانی در واکنش به این سوال که آیا صادرات پسته ایرانی به آمریکا صورت می گیرد یا خیر، گفت:« صادرات به آمریکا نداریم اما به کانادا صادرات داریم. صادرات پسته به آمریکا غیر مجاز است. صادرات پسته ایرانی به آمریکا مجاز نیست چرا که به خاطر نقل و انتقال پول دچار مشکل هستیم و نمی توانیم صادر کنیم.»  
 
او پیش بینی کرد در سال 94 بین 220 هزار تن تا 250 هزار تن پسته در ایران تولید شود. 
منبع: خبرآنلاین