به گزارش پارس، علیرضا طاری‌بخش در مورد نرخ مالیات بر ارزش افزوده گفت: این نرخ در سال آینده 9 درصد خواهد بود که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده و تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه 5 توسعه و ماده 37 قانون الحاقی برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4 اسفند 93 خواهد بود.
 
وی گفت: از این 9 درصد 8 درصد مالیات ارزش افزوده (شامل 5 درصد مالیات و 3 درصد عوارض شهرداری‌ها) و 1 درصد مالیات سلامت موضوع ماده 37 قانون یاد شده است.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد اظهارنامه عملکرد مالیات بر ارزش افزوده زمستان 93 گفت: طبق ماده 21 قانون مالیات ارزش افزوده باید تا 15 روز پس از اتمام هر فصل این اظهارنامه ارایه شود، ولی سازمان امور مالیاتی به خاطر قرار گرفتن تعطیلات نوروز در مهلت قانونی یاد شده، تصمیم گرفته مودیانی که تا 31 فروردین 94 اظهارنامه ارزش افزوده را تسلیم و مالیات متعلقه را بپردازند، از بخشودگی کامل جرایم مالیاتی برخوردار نماید و این امر به ادارات مالیاتی کشور نیز تفویض اختیار شده است.
 
طاری‌بخش در مورد مالیات پالایشگاه‌های فرآورده نفتی گفت: براساس قانون پالایشگاهها در حکم حلقه آخر این قانون قرار دارند و تا کنون مرتب مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و ممکن است، اختلافاتی داشته باشند، اما مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و اگر اعتراضی داشته باشند، بعد از رسیدگی در صورت داشتن طلب، استرداد می‌شود.
 
طاری‌بخش در مورد استرداد مالیات گفت: 2 رقم استردادی شامل وجه نقد و نیز انتقال به سالهای بعد وجود دارد که اگر انتقال یافت، یعنی وجه مالیات آنها مثبت می‌شود و از محل مالیات سال بعد آن مودیان کاسته خواهد شد.
 
وی در مورد مالیات فرآورده‌های نفتی گفت: در قانون بودجه در مجلس تصویب شده است 5 درصد نرخ فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا کند و 1 درصد نیز مالیات ارزش افزوده اضافه شده، اما این مالیات نیز از مصرف کننده دریافت می‌شود و بنابراین روی تراز مالی شرکت‌های فرآورده نفتی اثری ندارد.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد سهم سلامت از مالیات گفت: از محل 1 درصد مالیات ارزش افزوده برای سلامت طبق قانون بودجه 93 باید 2 هزار و 900 میلیارد تومان پرداخت شود که با توجه به تحقق بالای این رقم به تناسب سهم سلامت نیز اختصاص می‌یابد و برای سال آینده هم هنوز رقم جدید سهم سلامت به ما ابلاغ نشده، اما به طور کلی مالیات ارزش افزوده در سال 94 نسبت به سال جاری 40 درصد افزایش خواهد یافت.
 
وی گفت: امسال حدود 22 هزار میلیارد تومان وصولی مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود که سال آینده این رقم با 40 ردصد رشد به 30 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
 
طاری‌بخش درمورد فراخوان مرحله 6 گفت: برای چلوکبابی‌ها و سالن‌های غذا خوری، سفره‌خانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای فراخوان تکمیلی ارسال شده که باید تا پایان سال 93 ثبت نام کنند و از اول سال 94 ضمن نصب گواهی در محل کار نسبت به اجرای قانون و از جمله صدور صورتحساب و دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.
 
طاری‌بخش گفت: در اجرای حکم ماده 121 برنامه پنجم توسعه 10 صنف جدید از ابتدای سال آینده فراخوان شدند که نسبت به نصب و بهره‌برداری از صندوق مکانیزه فروش اقدام کند و چنانچه افراد فراخوان شده از این صندوق استفاده نکنند، از معافیت مالیاتی موضوع 101 قانون مالیات مستقیم محروم خواهند شد.
 
وی گفت: صاحبان مشاغلی که حکم مقرر در قانون را اجرا کنند، معادل هزینه‌های انجام شده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نصب تجهیزات فوق از مالیات قطعی شده مؤدیان در سال 94 و یا برای سال‌های بعد آن کسر خواهد شد.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده افزود: به موجب تصره 2 ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم، 10 درصد مالیات ابرازی عملکرد این مؤدیان مشروط به رعایت کامل مقررات برای دو سال بخشوده می‌شود.
 
طاری‌بخش در مورد اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده که از مهر 87 تا مهر 92 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شد، طبق مصوبه مجلس در سال 93 و 94 تمدید شده و در واقع براساس بند (ب) تبصره 9 ماده واحده قانون بودجه 94 در مجموع به مدت 2.5 سال تمدید شده است.
 
وی لفزود: برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به وزارت اقتصاد تقدیم شد و پس از بررسی با حضور کلیه تشکل‌های ذیربط و نمایندگان دستگاه‌های دولتی بررسی و تقدیم وزیر اقتصاد که وزیر هم طی نامه‌ای لایحه اصلاحی را به هیأت دولت تقدیم کرده است.
 
وی گفت: جلسات کارشناسی دولت برای بررسی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار شده و در حال جمع‌بندی موضوع است که اوایل سال آینده پس از تصویب دولت در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس خواهد شد.