به گزارش پارس به نقل از ایرنا، محمد خداکرمی شامگاه سه شنبه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: ما شرکت های هواپیمایی را داریم که متولی جابجایی مسافران هستند. همچنین شرکت فرودگاه های کشور نیز متولی فرودگاه های کشور بوده و فرودگاه ها در اجاره آنها است.
 
به گفته معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، نقص فنی، زمین گیر شدن هواپیما و کنترل های دوره ای از جمله اشکالاتی است که به شرکت های هواپیمایی باز می گردد.
 
خدا کرمی اظهار کرد: دلیل دوم تاخیر پروازها، آب و هوا است که در نیمه دوم هر سال این مساله افزایش می یابد.
 
وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند، هواپیماهای خود را برای زمان اوج جابجایی آماده کنند و ببیشترین هواپیماهای سر خط سفر برای زمان اوج سفر آماده می شود. در تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان تقاضای سفر افزایش می یابد و تاخیر ها نیز به همین نسبت افزوده می شود.
 
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: از نظر سازمان جهانی هواپیمایی، فرودگاه ها گلوگاه پرواز هستند. فرودگاه را نمی توان به راحتی توسعه داد و در آنها باند فرود و پرواز زد. همچنین بازرسی مسافران، محل پارک هواپیماها و محل دسترسی پارکینگ ظرفیت یک فرودگاه را می سازد.
 
خداکرمی تاکید کرد: نباید دنبال مقصر تاخیر پروازها بگردیم بلکه باید به دنبال چاره و مدیریت باشیم.
 
وی اظهار کرد: عمده فرودگاه ها از سوی شرکت فرودگاه های کشور اداره می شود و سازمان فرودگاه های کشور روی این شرکت ها و شرکت های هواپیمایی نظارت دارد.
 
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: موضوع عرضه و تقاضا در تاخیرات مهم است. با توجه به وسعت کشور، جمعیت، دانش آموختگی فرهنگ سفر و وضع اقتصادی کشور باید مشخص کنیم به چه تعداد هواپیما نیاز داریم.
 
خداکرمی درباره آیین نامه حقوق مسافر گفت: پیشتر دستور العمل رفتار شرکت های هواپیمایی در زمان تاخیر توسط سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به شرکت ها ابلاغ شده است.
 
وی توضیح داد: آیین نامه جدیدتر در این باره نسبت به دستور العمل موجود، توسعه یافته تر است که بر اساس آن جرایمی برای شرکت ها در نظر و در پنج جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گرفته است.
 
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در مورد تاخیر، موارد را رصد و برخورد می کنیم. یکی از حالت های تاخیر، تاخیرات انعکاسی است و شرکت های هواپیمایی برای حداکثر خدمت رسانی، متناسب با ناوگان برنامه ریزی می کنند.
 
 
**پرواز های نوروزی

 
خداکرمی درباره پروازهای نوروزی نیز اظهار کرد: با توجه به ناوگان و سایر امکانات و توسعه فرودگاه ها، مدیریت ها را باید برای این ایام بهینه کنیم.
 
وی یادآور شد: در ایام نوروز، سفرهای اداری، تجاری - بازرگانی وجود ندارد و ظرفیت این سفرها به خانواده ها اختصاص داده می شود. علاوه بر پروازهای برنامه ای که در طی سال وجود دارد، در ایام نوروز مجوز برای پروازهای فوق العاده صادر می شود.
 
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: سازمان در سه سطح نظارت برشرکت های هواپیمایی برای تاخیرات، مدیران فرودگاه ها و ایجاد کشیک برای برقراری نظم در ایام نوروز فعالیت خواهد کرد.
 
** آسیب شناسی تاخیر پرواز
 
مقصود اسعدی سامانی دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی نیز در ارتباطی تلفنی با این برنامه افزود: موضوع تاخیر در پروازها باید آسیب شناسی شود. تاخیر در شرکت های هواپیمایی به دلیل عوامل درون سازمانی از جمله مسائل سازمان های هواپیمایی و عوامل برون سازمانی است که این عوامل ارتباطی با شرکت های هواپیمایی ندارد و عملکرد برخی سازمان ها و نهاد ها در این امر اثرگذار است.
 
وی یادآور شد: در بررسی عوامل درونی، عمده تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیماها است. با توجه به مشکلات صنعت هواپیمایی و فرسودگی ناوگان، به دلیل کمبود قطعات و نقص فنی شاهد تاخیر در پروازها هستیم.
 
دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: در دنیا، موسسات مالی و پولی با سرمایه گذاری، اقدام به خرید هواپیما کرده و هواپیما را در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار می دهند.
 
اسعدی سامانی توضیح داد: در کشورمان به دلیل کمبود نقدینگی، شرکت های هواپیمایی با سرمایه گذاری شخصی نمی توانند هواپیما تهیه کنند. شرکت های هواپیمایی نتوانسته اند از امکانات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: مقررات صندوق توسعه ملی اجازه نداده هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی از امکانات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
 
دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی در باره اینکه اگر صندوق توسعه ملی نداشتیم باز هم شرکت های هواپیمایی باید در انتظار حمایت های این صندوق می ماندند، اظهار کرد: در کشور های دیگر هم دولت ها به شرکت های هواپیمایی کمک می کنند. آمار مستندی وجود دارد که می گوید شرکت های هواپیمایی در همه کشورها از تسهیلات دولت استفاده می کنند.
 
وی گفت: بیش از 90 درصد تاخیر های شرکت های هواپیمایی خارج از اراده این شرکت ها است. شرکت های هواپیمایی به عنوان بنگاه های اقتصادی به دنبال جلب رضایت مسافران و ایمنی آنان هستند از اینرو راضی به تاخیر برای پروازها و معطلی مسافران نبوده و این امر به آنها ضرر می رساند.
 
اسعدی سامانی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی هزینه های زیادی بابت این تاخیر ها پرداخت می کنند ادامه داد: بحث تاخیر منحصر به کشور ما نیست در کشورهای دیگر دنیا نیز این تاخیر وجود دارد. امروز در اروپا 356 پرواز باطل و 1040 پرواز نیز تاخیر داشته است.
 
وی درباره اینکه بررسی تاخیر ها باید متناسب با تعداد پروازها باشد، یادآور شد: قوانین بین المللی بر قوانین هواپیمایی کشورمان حاکم است و بر اساس این قوانین عمل می شود. ما درخواست کردیم بر اساس قوانین بین المللی، دستور العمل حقوق مسافران را تبیین کنند.
 
دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: بخش عمده ای از تاخیرات انعکاسی است و هواپیما به دلیل شرایط آب و هوایی، با تاخیر در پرواز به چند استان روبه رو می شود و آب و هوا نقشی تعیین کننده در این نوع پروازها را دارد.
 
اسعدی سامانی توضیح داد: در این شرایط شرکت هواپیمایی دچار خسارت شده و اگر قرار باشد به جریمه ای نیز برای این شرکت ها در نظر گرفته شود، صحیح نیست.