به گزارش پارس به نقل از مهر، رستم قاسمی در همایش حضور شرکت‌های صنعت آب و برق ایران در بازار عراق با بیان اینکه با ائتلاف انجام‌ شده، دولت عراق از حمایت تمام اقشار این کشور برخوردار است، گفت: عراق از نظر امنیتی در چند سال گذشته با مشکل امنیتی جدی مواجه بوده که آخرین آن داعش بوده است، اما خوش‌بختانه امروز صحنه امنیتی عراق تغییر کرده و بخش‌های بزرگی از عراق از تسلط داعش آزاد شده است.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق افزود: عمده مراکز اقتصادی و نفتی عراق در دست داعش نبود؛ اما ورودی آب کشور عراق تحت تسلط این گروه قرار داشته است که با آزادسازی مناطق شمالی در روزهای آینده، بخش عمده این کشور جزو مناطق امن خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال‌های گذشته بخش عمده تاسیسات و زیرساخت‌های عراق به‌کلی از بین رفته است، تصریح کرد: اعتبار موردنیاز برای بازسازی این کشور حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و زیرساخت‌های آب و برق از طرح‌های مهم توسعه و بازسازی عراق است.

وی با اشاره به بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری عراق برای سال ۲۰۱۵ میلادی، اظهار داشت: اتفاق مهمی که در عراق خواهد افتاد این است که تا سه سال آینده ظرفیت تولید نفت این کشور دوبرابر خواهد شد و با بالا رفتن درآمدهای نفتی، بازار مناسبی برای اجرای طرح‌های عمرانی در این کشور فراهم خواهد شد.

وزیر سابق نفت، تاکید کرد هم‌اکنون افزون‌بر ۹۰ درصد صادرات فنی و مهندسی کشور به عراق انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز زمینه لازم برای حضور جدی شرکت‌ها و حل مشکل ضمانت‌نامه‌ها را فراهم می‌کند.

مشاور معاون اول رییس‌ جمهوری ادامه داد: هم‌اکنون در اقلیم کردستان عراق هم با مسئولان این منطقه نشست‌هایی برای حل مشکل شرکت‌های ایرانی انجام داده‌ایم که مقرر شده است تا یک ماه آینده با تهیه وندور لیست، صادرات کالاهای ایرانی به اقلیم افزایش یابد.

قاسمی از تشکیل کمیته مشترک در زمینه قراردادها و مناقصه‌های شرکت‌های ایرانی در عراق خبر داد و گفت: در این کمیته سه نفر از ایران و سه نفر از عراق حضور دارند و از هفته آینده فعالیت خود را برای حل اختلاف و برطرف کردن مشکلات آغاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: باوجود مشکلات موجود در عراق، باید تلاش خود را برای حضور در بازار این کشور جدی‌تر کنیم و دولت نیز عزم جدی برای حمایت از حضور بخش خصوصی در بازار عراق دارد.

قاسمی با اشاره به برنامه دولت برای تقویت بازار سوریه، تاکید کرد: در این کشور یک بازار ۲۰ میلیون نفری مناسب وجود دارد که هم‌اکنون نیز صادرات کالاهای اساسی به این کشور در دست انجام است.

اجرای ۸ پروژه جدید آب و برق در عراق توسط ایران

در ادامه این گردهمایی، بهرام نظام‌الملکی از توافق بانک مرکزی ایران و عراق برای رفع مشکل ضمانت‌نامه شرکت‌های ایرانی حاضر در بازار عراق خبر داد و گفت: هفته گذشته تحولات بسیار مثبتی از نظر حضور شرکت‌های ایرانی در عراق اتفاق افتاده و در سفر معاون اول رییس‌جمهور به این کشور مقرر شد در اجرای قراردادهای عمرانی عراق کالاها و تجهیزات ایرانی نیز مجوز استفاده داشته باشند.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه صادرات و خدمات فني و مهندسي وزارت نیرو در گذشته در این قراردادها فقط کالاها با منشا اروپای غربی مجوز استفاده داشت که طبق توافق با مقام‌های دولت عراق، از این پس تجهیزات ایرانی نیز در این قراردادها قابل استفاده خواهند بود و این یک دستاورد بزرگ برای تولیدکنندگان تجهیزات آب و برق کشور است.

نظام‌الملکی ادامه داد: در بخش برق نیز دو طرف توافق کرده‌اند شرکت‌های توانمند ایرانی نیز در فهرست شرکت‌های قابل قبول بین‌المللی از جمله شرکت‌های اروپایی و کره‌ای قرار بگیرند و در مناقصه‌های بین‌المللی این کشور حضور داشته باشند.

وی از توافق انجام شده برای تاسیس دانشگاه تخصصی برق توسط وزارت نیروی ایران در عراق خبر داد و یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه برق و انرژی‌های نو، تحقیقات انرژی، فراهم کردن زمینه حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در صنعت برق عراق و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش برق از دیگر مفاد این توافق‌نامه بوده است.

نظام‌الملکی تاکید کرد: در صنعت آب نیز در زمینه طراحی شبکه آب خام برای آبیاری فضای سبز، مشارکت در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهری با وزارت شهرداری عراق و مطالعه رودخانه‌ دجله توافق‌هایی صورت گرفته است.

وی از توافق بانک مرکزی ایران و عراق برای رفع مشکل ضمانت‌نامه شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار عراق خبر داد و افزود: هدف توسعه حضور شرکت‌های آب و برق در این بازار است و تاکنون نیز عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: سال جاری از مجموع ۱۶ پروژه صادرات فنی و مهندسی آب و برق کشور ۸ پروژه در عراق بوده است و سال گذشته نیز از مجموع ۲۲ پروژه آب و برق در خارج از کشور ۱۶ پروژه در عراق بوده که این امر نشان از آمادگی بازار عراق برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است.