به گزارش پارس ، جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در گفتگو با ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در خصوص نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر اتاق بازرگانی بیشتر از اینکه یک محل اقتصادی باشد، تبدیل به یک پایگاه سیاسی شده و این مسئله بازده اتاق را در حد فزاینده ای کاهش داده است.

وی با بیان این مطلب که دولت اتاق بازرگانی را سیاسی کرده است، خاطرنشان کرد: دولت با نفوذ در اتاق بازرگانی این مکان را به عنوان یک نهاد سیاسی معرفی کرده و در بسیاری از دوره‌ها سعی داشته قدرت مطلق اتاق‌های بازرگانی را در اختیار بگیرد.

رئیس سابق شورای رقابت به انگیزه‌های ورود به اتاق‌های بازرگانی اشاره و تصریح کرد: اکثر افرادی که راه اتاق‌های بازرگانی را در پیش می‌گیرند، به دنبال کسب قدرت هستند و حتی چشم به دستگاه‌های خارج از اتاق را دارند.

پژویان ادامه داد: اعضای اتاق به دنبال این هستند که بتوانند به نوعی به درون دستگاه‌هایی مانند دولت و مجلس نفوذ کنند، تا قدرت لازم برای نقش آفرینی را داشته باشند.

وی با اشاره به ورود برخی از اعضای اتاق بازرگانی به دولت در برهه فعلی تصریح کرد: ورود برخی از اعضای اتاق بازرگانی به دولت فعلی بهترین نمونه برای تلاش اعضای اتاق برای رسیدن به مناصب دولتی به شمار می‌رود.

این اقتصاددان با انتقاد از رویه اتاق‌های بازرگانی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر جهان خاطرنشان کرد: در نقاط دیگر جهان کسانی که به اتاق‌های بازرگانی ورود پیدا می‌کنند، به هیچ توجهی به تفکرات اعضای اتاق بازرگانی داخل کشور ندارند و سودای قدرت در تفکرات آنها دیده نمی‌شود.

پژویان تصریح کرد: در دنیا اتاق بازرگانی مکانی برای تجمع همه گروه‌های بخش خصوصی است، در حالی که در کشور ما گروه‌های خاصی از بخش خصوصی توانایی حضور در اتاق‌های بازرگانی را پیدا می‌کنند و عرصه ای برای سایرین فراهم نمی‌شود.

وی گفت: تا زمانی که همه اقشار بخش خصوصی به اتاق ورود پیدا نکنند، نمی‌توان توقع داشت، پارلمان بخش خصوصی در جهت منافع اتاق‌های قشر غیر دولتی اقتصاد کشور گام بردارد.

رئیس سابق شورای رقابت بر همین اساس گفت: بنابراین اتاق بازرگانی به هیچ عنوان مصداق نماینده بخش خصوصی در کشور نیست و هیچ کس نمی‌تواند این مسئله را اثبات کند.

پژویان به رویکرد تجارت محور اتاق‌های بازرگانی اشاره و عنوان کرد: اتاق بازرگانی از ابتدا برای بازرگانی و تجارت بنا نهاده شده و به رغم اضافه شدن نام‌های بازرگانی و صنعت و کشاورزی به آن، بازهم رویکرد آن‌ها تغییر نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر هیچ کدام از بخش‌های تولیدی و صنعتی جایگاهی در اتاق بازرگانی ندارند که این مسئله بسیار نگران کننده است.

این اقتصاددان به مقایسه سرمایه گذاری در بخش‌های صنعتی و تجاری پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری در بخش تجارت بسیار بیشتر از صنعت است و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به بخش‌های تجاری و بازرگانی اختصاص دارد.

پژویان با انتقاد از عدم ورود بخش صنعت کشور به اتاق‌های بازرگانی بیان کرد: بخش صنعت کشور چندان قصد ورود به اتاق‌های بازرگانی را ندارد و بیشتر با مشکلات بخش‌های خودش دست به گریبان است، به همین دلیل عرصه برای ورود تجار و بازرگانان به اتاق بازرگانی فراهم شده است.

وی بهترین راه در جهت خروج اتاق بازرگانی از وضعیت فعلی را دست برداشتن اتاق از بازی‌های سیاسی دانست و عنوان کرد: بهتر است اتاق بازرگانی دست از بازی‌های سیاسی بردارد و اجازه ورود دیگر بخش‌های خصوصی و حتی اصناف را به پارلمان بخش خصوصی بدهد تا به اعتلای اقتصاد کشور کمک کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: شکل انحصار طلبانه اتاق بازرگانی باعث می‌شود کسانی که ثروت‌های خاصی دراختیار دارند، کل امور کشور در زمینه‌های اقتصادی در اختیار بگیرند.

پژویان در پایان به اهمیت صادرات در کشور اشاره و تصریح کرد: صنایع صادراتی برای رونق تولید در کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند و در این مسئله اعضای اتاق بازرگانی نقش مهمی را در معرفی محصول تولیدی بر عهده دارند اما متاسفانه در حال حاضر اتاق حرکتی در این جهت نداشته است.