پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حبيب نيکجو- پرونده بودجه سال آينده بعد از کش و قوس هاي فراوان بسته شد. شايد حساس ترين بخش بودجه(از نگاه مردم) به تبصره مربوط به هدفمندي مربوط مي شود. دولت در پيشنهاد خود منابع 42 هزارميليارد توماني را براي يارانه نقدي در نظر گرفت. رقمي که با سال قبل تفاوتي نداشت و نشان مي داد دولت تمايل زيادي به حذف يارانه ثروتمندان ندارد. حال که رقم 39 هزارميليارد تومان سقف پرداخت يارانه نقدي تعيين شده است، دولت ناگزير به حذف يارانه بالغ بر 5 ميليون ثروتمند است. اما چرا هيچ دولتي نمي‌خواهد، خطر حذف يارانه ثروتمندان را به دوش بگيرد؟

در مورد دلايل حذف يارانه ثروتمندان و بار هزينه اي بالاي آن بر دولت زياد سخن گفته شده است و کمتر کسي را مي توان يافت که مخالف آن باشد. اما اين اقدام واجب در اقتصاد ما مدت زيادي است که مسکوت مانده است. دولت ها مي ترسند که يارانه پر درآمد ها را قطع کنند. مي ترسند که با قطع يارانه بخشي از مردم راي هاي دوره بعدشان با ريزش مواجه شود. اين مطلب را مي توان در صحبت هاي نوبخت زماني که دولت مکلف به حذف يارانه ثروتمندان شد، ملاحظه کرد:«مجلس هر تصميمي در هدفمندي يارانه‌ها بگيرد دولت آن را اجرا مي‌کند» اين حرف يعني اينکه دولت قدرت تصميم گيري در اين زمينه را ندارد و هر گونه پيامد احتمالي آن متوجه مجلس است. اما اين ترس از کجا نشات مي گيرد؟

اين ترس از عکس العمل مردم ناشي مي شود. مردم زماني که احساس کنند که ممکن است يارانه شان قطع شود، واکنش نشان مي دهند و اين واکنش باعث مي شود که دولت ها به کاري دست نزنند که به صلاح مملکت و مردم است. شايد مردم اينگونه ترجيح مي دهند که يارانه 100 هزارتوماني بگيرند اما تورم 50 درصدي را تحمل کنند. اما اگر مردم مطمئن شوند که اين يارانه نقدي که امروز به آن ها پرداخت مي شود، منافع بلند مدتشان را تهديد مي کند، قطعا راي به حذف آن(لا اقل براي افراد ثروتمند) مي دهند. در اين ميان در کنار بهبود شيوه شناسايي ثروتمندان لازم است دولت اقدامات جدي در زمينه اقناع آحاد مردم انجام دهد. کاري که تا به امروز دولت يازدهم از انجام آن عاجز بوده است. براي مثال، مي توان به پديده کاهش تورم اشاره کرد. دولت به خوبي توانسته است قيمت ها را مهار کند و تورم را به زير 16 درصد برساند اما در انجام مکمل اين عمل خوب، ناتوان بوده و نتوانسته مردم را قانع کند که تورم کم شده است.

لذا همانقدر که حذف يارانه ثروتمندان مهم است، آماده کردن ذهن مردم براي اين فرآيند مهم است. مردم بايد بدانند که حذف يارانه متوجه قشر خاصي مي شود و همگان را در بر نمي گيرد و حتي بايد قدردان دولتي باشند که يارانه ثروتمندان را قطع کرده است. تمامي اين ها وظيفه دولت است که نبايد بي تفاوت از کنارش بگذرد.