پايگاه خبري تحليلي «پارس»- قائم مقام وزير مسكن و شهرسازي گفت: اکنون همه توان خود را در اختیار گرفته ایم تا پروژه های مسکن مهر را تکمیل کنیم و به دست متقاضیان برسانیم.

احمد اصغري مهرآبادي قائم مقام وزير مسكن و شهرسازي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: اکنون بیش از یک میلیون خانواده در واحدهای مسکن مهر زندگی می کنند. اما تعداد واحدهایی که تاکنون افتتاح شده و بخشی از آن در دهه مبارک فجر صورت گرفته حدود یک میلیون و 300 هزار واحد است.

وي در مورد كمك هاي مالي دولت به مردم جهت تسريع در تكميل واحدهاي باقي مانده گفت: با پیگیری های فراوان به این نتیجه رسیدیم تا از محل تسهیلات بانکی به مردم کمک کنیم. لذا در یک مرحله ای وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر را به 25 میلیون تومان افزایش دادیم.

اصغري افزود: قبلا برای پروژه های صنعتی ساز 25 میلیون تومان وام توسط بانک ها پرداخت می شد. به ساخت های نیمه صنعتی هم 22 میلیون تومان و واحدهای سنتی ساز هم 20 میلیون تومان پرداخت می شد. بعد متوجه شدیم که این روش پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست و همه این وام ها را به 25 میلیون تومان افزایش دادیم. 

وي اضافه كرد: شورای پول و اعتبار در این زمینه خیلی کمک و مصوب کرد تا وام متقاضیان مسکن مهر افزایش یابد. منتهی دوباره با پیگیری های فراوان 15 ماهه توانستیم چندي پيش، شورای پول و اعتبار را قانع کنیم کسری تسهیلات وام از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان را تامین کند و بعلاوه مدت زمان بازپرداخت این وام را هم افزایش دهد تا مردم برای پرداخت آن راحت تر باشند.

قائم مقام وزير مسكن و شهرسازي درخصوص اضافه دريافتي هايي كه از مردم پيرامون مسكن مهر مخصوصا در شهر جديد پرديس وجود دارد گفت: البته مبالغی از مردم دریافت شده اما نام آن را اضافه دریافت نمی توان گذاشت. البته در شهر جدید پردیس براساس مصوبه دولت قرار بر این بوده که هزینه خدمات زیربنایی را مردم بدهند، حال آن که این مبلغ باید از محل فروش اراضی و املاک دریافت می شد. این موضوع تنها درخصوص شهر جدید پردیس بود.

اصغري افزود: دولت مصوبه ای داشت که برای خدمات زیربنایی و روبنایی، هم مردم کمک کنند و هم دولت. اما در پروژه پردیس این موضوع محقق نشد و بیشتر از منابع مردمی برای این کار استفاده شد. این موضوع هم سر و صدا ایجاد کرد و با بررسی های فراوان متوجه شدیم که مصوبه دولت ناقص اجرا شده و در نهایت آقای آخوندی اعلام کرد که این کار با نظارت بیشتری صورت بگیرد تا به متقاضیان فشار مالی وارد نیاید. 

وي اضافه كرد: در شهر جدید پردیس بررسی های تکمیلی در مرحله عملیاتی است تا پولی از مردم اخذ نشود. گرچه مصوبه دولت بر این اصل بود که هم مردم پولی پرداخت کنند و هم دولت. 

قائم مقام وزير مسكن و شهرسازي خاطرنشان ساخت: اکنون دولت رویکردش این است که دیگر از مردم پولی دریافت نکند و تنها از فروش اراضی این مبلغ را تامین کند. 

اصغري افزود: در برخی پروژه های دیگر مسکن مهر که وضع درآمدی متقاضیان ضعیف است، مردم مبالغی را که باید پرداخت شود به صورت اقساطی می پردازند تا تحت فشار قرار نگیرند. 

وي اضافه كرد: از این پس متقاضیان مسکن مهر پرند و پردیس برای تامین تاسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی هزینه ای پرداخت نمی کنند و براساس دستور وزیر راه و شهرسازی این هزینه ها از محل فروش اراضی تجاری شهرهای جدید پرداخت خواهد شد.