به گزارش پارس به نقل از سدید، متن پیش رو بخشی از کتاب « سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف »، حاصل سلسله جلساتی‌ست که « دکتر عادل پیغامی » در پاییز سال ۱۳۹۱ مطرح کرده‌اند. این جلسات با عنوان تبیین اندیشه های اقتصادی امام خامنه ای به همت موسسه علمی فرهنگی سدید، برگزار شد و به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برخی می‌­گویند تورم به این خاطر به وجود می‌­آید که عده­‌ای پول چاپ کرده­‌اند و نقدینگی را در جامعه افزایش داده‌­اند. حال آن­که این­گونه نیست. باید گفت آن یک عده مجبورند پول چاپ کرده و در جامعه تزریق کنند، زیرا باید زمانی به کارگران پول بدهند. مجلس تصویب می‌کند که دولت باید قانون حداقل دستمزد را رعایت کند و آن حداقل دستمزد را نیز مشخص می­‌کند.

به طور مثال، برای سال ۹۱ حدود ۴۶۰ هزار تومان تصویب شده است. سپس آن قانون به تمام بخش‌­ها ابلاغ می‌­شود و در این قانون، تفاوتی میان بخش خصوصی و بخش دولتی نیست و همگی ناگزیرند به کارگران خود حداقل به میزان ۴۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.

اما سؤال این‌جاست که اگر بهره­‌وری و میزان خلق ارزش واقعی یک کارگر در ماه، ۱۵۰ هزار تومان باشد، این تفاوت و کسری در درآمد او از کدام محل باید جبران شود؟ پاسخ آن است که از پول­‌هایی که باید چاپ شود. نکتۀ قابل تأمل آن است که چاپ پول تنها به عنوان یک مسکّن، شرایط کنونی و موقتی را دفع می‌­کند.

گویی قرار است این کمبود در بهره‌­وری به نوعی پوشانده شود. مانند کسی که درخت سیبی دارد و نذر کرده ­است که روزی پنج سیب به امامزاده بیاورد. مسلماً او اگر زمانی تنها دو سیب هم تولید کند، ناگزیر است برای ادای نذر خود، سه سیب دیگر بخرد. اما با کدام پول می­‌خواهد بخرد؟

این شخص که سیبی تولید نکرده تا درآمدی کسب کند. بنابراین ناگزیر است از دیگری قرض بگیرد. حال اگر این روند کسری ادامه یابد، قرض گرفتن­‌ها هم ادامه پیدا می‌­کند. طبق این مثال ساده، سیب­‌ها همان حداقل دستمزدی است که مجلس و دولت نذر می‌کنند آن را بپردازند، اما این­‌بار از بانک مرکزی قرض گرفته می­‌شود. بانک مرکزی نیز خلق ارزش نکرده است؛ یعنی اصلاً اتفاقی در اقتصاد نیفتاده است که ارزشی تولید شود. بنابراین، پول چاپ می‌کند.

آن‌­گاه تورم ایجاد می­‌شود و علت آن، نداشتن بهره­‌وری است. پول نفت نیز آن­قدر نیست که پاسخگوی نیاز ما باشد. اگر ما هفتاد میلیارد فروش نفت داشته باشیم، با تقسیم آن بر هفتاد میلیون نفر جمعیت، تنها درآمد سرانۀ حاصل از نفت سالیانه هزار دلار خواهد شد که با گرانی اخیر ارز معادل سه میلیون تومان برای یک سال به ازای هر فرد خواهد شد که مبلغ زیادی نیست.

هزینه‌­های یک فرد در کشور، از تأمین آسفالت را‌ه‌­ها گرفته تا امنیت مرزها و شهرها، بهداشت، آموزش و… بسیار بیش از این‌­هاست. این به معنای آن است که درآمد نفت آن قدر زیاد نیست که بتواند این کسری بهره­‌وری را در کشور جبران کند. بنابراین ناگزیر از جبران آن به وسیلۀ تورم خواهیم بود. در این صورت باید از خارج یا از مردم قرض گرفت که تحت عنوان اوراق مشارکت انجام می­‌پذیرد.