به گزارش پارس به نقل از فارس، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا دقایقی قبل در محل وزارت کشور آغاز شد.


روحانی در این اجلاس اظهارداشت: این دولت معتقد است توانش در سایه سرمایه اجتماعی خواهد بود؛ امروز مرکز آمار کشور اعلام کرد که تورم ۱۲ ماه به ۱۵/۲ درصد رسیده است این در حالی است که وعده‌ای که ما به مردم داده بودیم این بود که در سال ۹۳ تلاش کنیم تورم را به ۲۵ درصد برسانیم.

رئیس‌جمهور گفت:‌ ما تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد رساندیم(این آمار مربوط به بهمن‌ماه امسال است)،کارشناسان داخلی و خارجی عنوان می‌کنند این کار دولت از لحاظ اقتصادی شبیه معجزه است.

وی گفت: مسئولان اجرایی باید مسئولانی باشند که به رأی مردم در سال ۹۲ معتقد هستند اگر کسی اعتقاد به رأی مردم ندارد می‌تواند در کشور فعالیت کند اما نمی‌تواند در مدیریت سطح بالای کشور باشد چراکه مردم این را قبول نمی‌کنند.

یس جمهور ادامه داد: بهترین مسیر برای خط هوایی فضای ایران است، از نظر خط راه آهن ایران جایگاه خاصی دارد و می‌تواند به راحتی آسیا را به غرب متصل کند. راه آهن اینچه برون چین را متصل به خلیج فارس کرد. در واقع دنیا را به دریای عمان متصل کردیم.

"ایران جایگاه بسیار مهمی دارد و ثابت کرده است که قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد. توسعه ایران به ضرر هیچ کشوری نیست. ایران در قرون سابق یکی از مرازک بزرگ علمی بوده است. من چندی پیش در یکی از کتابخانه ‌های حیدر آباد هند کتاب‌های خطی بسیاری به زبان فارسی دیدم. بزرگترین دانشمندان فیزیک و طب و شیمی ایرانی بودند."

روحانی افزود: ایران 200 سال است علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده است. اولین قدم در سیاست خارجی ما بی تردید روابط خوب با همسایگان است. این کار از نظر فرهنگی و سیاسی برای ما بسیار مهم است. اکثر همسایگان ما از لحاظ فرهنگی به ایران متصل هستند. بسیاری از امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بدون مشارکت همسایگان ممکن نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما سلطه هیچ کس را نمی پذیریم و نخواهیم گذاشت کسی سر ما کلاه بگذارد. ما نمی‌خواهیم رابطه‌ای با همسایگان داشته باشیم که تنها به نفع ایران باشد، بلکه رابطه‌ای میخواهیم که به نفع ایران و کشور های همسایه باشد. برد - برد به این معناست.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم گردشگری را توسعه بدهیم و مردم ما فرهنگ همسایگان خود را بهتر ببینند و فرهنگ خود را بهتر معرفی کنند. ما به دنبال نفع دوطرف هستیم. یک بخشی از این مسئولیت به دوش استانداران و به ویژه استانداران مرزی است. باید کاری بکنیم که استان مرزی ما باعث توسعه استان مرزی کشور همسایه شود و کشور همسایه ما هم طوری عمل کند که استان مرزی اش باعث توسعه استان مرزی ما شود. برنامه‌های ما واقعا هیچ هدفی غیر از نفع دو طرف ندارد.

"در دولت یازدهم روابط ما با همه همسایه ها روابطی گسترده‌تر و بیشتر است و با همه کشورها رابطه صادرات و واردات داریم. با همه این کشورها روابط ما باید رابطه‌ای صمیمی باشد. نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی ما باید با هم همکاری کنند."

روحانی ادامه داد: ما می توانیم از لحاظ علمی و پزشکی به سایر کشورها خدمات بدهیم و نیز از تجریات آنها استفاده کنیم و این یک وظیفه به دوش سفرا است.

"هم برای توسعه استان‌ها و هم برای روبط با کشورهای همسایه از نخبگان محلی استفاده کنید. این طور نیست که دولت عالم همه علوم باشد، تجربه ما محدود است و استانداران حتما باید با نخبگان استان خودشان در ارتباط مستقیم باشند. در اتاق استاندار باید به روی همه مردم به ویژه نخبگان باز باشد. سفرا نیز همین‌طور. کار سفیر فقط ارتباطات سیاسی نیست."

وی افزود: هر کاری را که می توانیم از مرکز بکنیم و به استاندار بدهیم حتما انجام دهیم. چرا کار را به استانها ندهیم؟ اگر قانون جایی باید اصلاح شود بگوئید تا در قالب لایجه تقدیم مجلس کنیم. هر چه قدر استانداران در تصمیم گیری دستشان باز باشد‌، حتما به نفع کشور خواهد بود. آنکه در استان است منفعت استان خود را بهتر از ما که در کرکز هستیم می‌فهمد. احیای سازمان مدیریت یعنی مسئولان سازمان در هر استان با استانداران جلسه بگذارند.هم

روحانی اظهار داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند "علیکم بالبخش الخصوصی" . خست به خرج ندهید. همه دولت‌ها آمدند گفتند می خواهیم واگذار کنیم، ولی نشد. شما کار را به بخش خصوصی واگذار کنید و ما هم کار را به شما واگذار می‌کنیم. سال آینده مخصوصا از لحاظ سیاسی سال حساسی است. باید دو انتخابات برگزار کنید. این نکته هم مغفول ما نیست که رشد و توسعه کشور در سایه امنیت کشور است و امنیت در سایه نیورهای مسلح و قوای انتظامی است. شما به عنوان رئیس شورای تامین استان باید با سایر مسئولان همکاری کنید تا شاهد رشد و توسعه بیش از پیش استانها باشیم.