به گزارش پارس به نقل از  ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی کشور با ارائه توضیحاتی درباره برخورد با اخلال‌گران بازار ارز گفت: در این خصوص پلیس با عقلانیت و شرایط سازگار با این فضا عمل خواهد کرد.


سردار اسماعیل احمدی‌ مقدم که در حاشیه اولین گردهمایی کارآگاهان پلیس آگاهی و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره درخواست برخی مسئولان از پلیس برای برخورد با اخلالگران بازار ارز گفت: در این موضوع، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شده و هر کاری که انجام دهیم، در قالب همان مسئولیت‌هایی است که به ما داده شده است و ما نیز از این دستورات تبعیت خواهیم کرد.

احمدی‌ مقدم همچنین با بیان اینکه "چنین حوزه‌هایی حساس محسوب می‌شوند" افزود: اگر خاطرتان باشد در سال 91 از ما خواستند همه دلارفروشان غیرمجاز جمع‌آوری شوند اما پس از آن دیدیم که دلار گران شد؛ چراکه دولت وقت با کمبود ارز روبه‌رو بود و این اقدام باعث بالارفتن قیمت ارز نیز شد؛ بنابراین این حوزه حساسیت‌های خاص خود را دارد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های خارج از ضابطه برخی صرافی‌ها گفت: برخی صرافی‌ها خارج از ضابطه شکل گرفته‌اند و برخی هم جدای از مجوزی که دارند فعالیت می‌کنند؛ مثلا مجوز طلافروشی دارند اما در حوزه خرید و فروش ارز نیز فعالیت دارند.

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال با بیان اینکه "این کار با آهنگ منطقی و مشخصی پیش می‌رود" به ایسنا گفت: فضای اقتصادی با بگیر و ببند سازگار نیست؛ در حال حاضر نیز کار با توجیه و عقلانیت پیش می‌رود و اقدامات لازم در این خصوص پیش‌بینی شده است، پلیس نیز در حال انجام وظایف خود است.

احمدی‌ مقدم در بخش دیگر سخنانش با اشاره به موضوع جلسه روز یکشنبه‌اش با کارآگاهان افزود: جلسه امروز با موضوع "داستان‌نویسی و کارآگاهان" تشکیل شد.

وی ادامه داد: ما احساس کردیم در این زمینه خلاءهایی وجود دارد و علی‌رغم اینکه بسیاری پرونده‌های پیچیده در مدت زمان کوتاه و به سرعت حل می‌شود، مردم تنها از برخی از آنها و اقداماتی که پلیس انجام داده مطلع می‌شوند.

وی با بیان اینکه کار کشف در بالغ بر 95 درصد پرونده‌های سنگین و پیچیده به ویژه در حوزه جرایم جنایی به سرعت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در ادبیات این حوزه خلاءهایی داریم. به عنوان مثال در حوزه فیلمسازی اغلب فیلم‌های ما یا برگردان داستان‌های خارجی هستند یا ساخته ذهن و فکر نویسندگان و افراد؛ در حالی که ما می‌توانیم با در اختیار دادن منابع و اطلاعات در این خصوص اقدام کنیم تا داستان‌ها به واقعیت بیشتر نزدیک شود.

به گفته احمدی‌ مقدم این موضوع هم به تدوین درست تاریخ منجر و هم باعث می‌شود تا فیلم‌سازان با اطلاعات درست فیلم‌سازی کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال با اذعان به اینکه دسترسی به منابع در این خصوص ضعیف است، خاطرنشان کرد: البته تلاش کرده‌ایم تا مکانیزم‌هایی را تعریف کنیم تا فیلمسازان و نویسندگان راحت‌تر بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در این موضوع ما در ابتدای راه هستیم اما تلاشمان این است تا اطلاعات کتاب‌ها و داستان‌های پلیسی را توسعه دهیم.

جزئیات فعالیت پلیس افتخاری

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه در مورد فعالیت پلیس افتخاری نیز گفت: در این مورد برابر آیین‌نامه ستاد کل این افراد را در دو گروه می‌توان جذب کرد. گروه اول افرادی هستند که از ظرفیت آنان برای انجام کار فرهنگی استفاده می‌شود؛ مانند فرهنگ‌یاران پلیس و... که در بخش اجتماعی هستند و وارد کار پلیسی نمی‌شوند؛ اما گروه دوم از پلیس‌های افتخاری جزو افرادی هستند که در کارهای پلیس به ما کمک می‌کنند؛ مانند مرزیاران، بازرسان نامحسوس راهور و...

به گفته وی " حتی برخی از پلیس‌های افتخاری می‌توانند در بازرسی با نیروی انتظامی همکاری کنند و بر عملکرد همکاران ناجا نظارت داشته باشند."

فرمانده نیروی انتظامی درباره نحوه فعالیت همیاران پلیس نیز اظهار کرد: نحوه فعالیت همیاران پلیس افتخاری با پیشنهاد پلیس‌های مختلف مطرح و در کمیسیونی مورد بحث قرار می‌گیرد و در صورت تصویب اعمال می‌شود.

احمدی‌ مقدم در همین ارتباط با بیان اینکه "در گام اول اجرای طرح پلیس افتخاری با احتیاط حرکت می‌کنیم" گفت: مواردی مانند پشتیبانی حقوقی از این افراد، نحوه پرداخت پاداش‌ها، نوع لباس‌ها و... از جمله مواردیست که باید رسیدگی شود؛ بنابراین این کار به حوصله نیاز دارد.

وی درباره راه‌اندازی همیاران پلیس سایبری هم به ایسنا گفت: این حوزه از مواردیست که عرصه‌های زیادی دارد. همیاران پلیس سایبری می‌توانند در رصد فضای مجازی، رصد کلاهبرداری‌ها و... به پلیس کمک کنند.

به گفته فرمانده ناجا، "این طرح در تهران بزرگ اجرا شده که دلیل آن این بوده که خود فرماندهی تهران بزرگ برای توسعه پلیس افتخاری داوطلب شده بود."

احمدی‌ مقدم در ادامه سخنانش درباره روند رسیدگی به جرایم نیز خاطرنشان کرد: در ناجا تمرکزمان روی جرم‌های بزرگ و سریالی است. ما به این جرایم با سرعت رسیدگی می‌کنیم؛ همانطور که در یک دهه گذشته با وجود افزایش جمعیت و تهدیدات، این جرایم رو به کاهش بوده است.

وی همچنین با اشاره به جرایم خرد اظهار کرد: در این مورد هیچ‌گاه و در هیچ کشوری نیز رسم بر این نبوده که تک‌تک از تمام توان و امکانات پلیس برای برخورد با عاملان استفاده شود اما این موارد نیز در حال رسیدگی است. به عنوان مثال وقتی یک باند سرقت منهدم می‌شود تعداد 100 شاکی شناسایی و تعداد 100 شاکی دیگر نیز در اعترافات شناسایی می‌شوند.

نقش بیمه‌ها در جبران خسارات سرقت باید پررنگ شود

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به " ضرورت فعالیت بیمه‌ها در حوزه سرقت خاطرنشان کرد: همیشه گفته‌ایم یکی از مشکلات ما در بحث سرقت، بازپس دادن اقلام سرقتی به مال‌باختگان است. به عنوان مثال ما دو سوم سرقت‌ها را کشف می‌کنیم اما تنها یک سوم عوامل مسروقه به مالباختگان بازپس داده می‌شود که در این خصوص به نظرم باید بیمه‌ها پای کار بیایند؛ البته شهروندان نیز باید اقلام و لوازم خود را بیمه کنند. در این شرایط وقتی اموال سرقت شود، ما (لیست) اموال مکشوفه را به بیمه می‌دهیم و بیمه نیز به مالباختگان خسارت را پرداخت می‌کند.

موضوع کارآگاه خصوصی قابل بحث نیست

فرمانده نیروی انتظامی همچنین درباره فعالیت کارآگاهان خصوصی در این نیرو گفت : در مورد فعالیت کارآگاهان خصوصی باید زیرساخت‌های قانونی در کشور ما به وجود بیاید؛ اما در حال حاضر در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده و فعلا این موضوع قابل بحث نیست.

وی در عین حال گفت: البته در حال حاضر بسیاری از وکلای جوان ما مانند کارآگاهان پیگیر پرونده هستند اما اینکه یک کارآگاه خصوصی بیاید قابل بحث نیست. در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از حدود 5 هزار پرونده‌ای که سالانه در کشور تشکیل می‌شود، به کشف منجر می‌شود و خلائی در این بخش احساس نمی‌شود.