به گزارش پارس به نقل از مهر: وزیر جهاد کشاورزی با تاید بر اینکه در صورت گرانفروشی مرغ، دولت از بازرسی استفاده خواهد کرد گفت: واردات مرکبات خیانت به تولید کشور است.

 
محمود حجتی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز گفت: هیچ کمبودی در زمینه تامین مایحتاج مردم دراین ایام وجود ندارد به طوری که ۱۵۰ هزارتن مرغ منجمد تولید داخل در سردخانه های کشور آماده عرضه به بازار مصرف است.

وزیر کشاورزی با اشاره به برخی افزایش قیمت ها از جمله مرغ گفت: با توجه به ارزیابی هایی که ما داشتیم و قیمتی که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده تعیین کرده بود، آنچه در بازار عرضه می شد تولید کننده ما ضرر می داد.

حجتی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد را در سردخانه ۵۵ هزار ریال تعیین کرده که شبکه های توزیع، فروشگاه های عرضه مستقیم کالا، تعاونی های مصرف و شرکت های زنجره ای استان ها می توانند با این مبلغ دریافت و با قیمت ۶۰ هزار ریال یا کمتر از آن به دست مصرف کننده برسانند.

وی اظهارداشت: در یکی دو هفته اخیر قیمت مرغ به وضعیت منطقی خودش رسیده و در بعضی از جاها شبکه توزیع کم لطفی هایی به مصرف کنندگان می کند که بنده معتقد هستیم با توجه به ذخیره خوبی که وجود دارد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

وزیر جهاد با بیان اینکه مرغ گرم نیز با توجه به مسافت حمل آن در سطح کشور هم اکنون بین ۶۵ تا ۷۰ ریال عرضه می شود افزود: بیش از این منطقی نیست و اجحاف به مصرف کننده است و به نوع برای کالاهای اساسی ایجاد مشکل می کند. هم اکنون هر کیلوگرم مرغ گرم به قیمت ۶۵ هزار ریال در میادین میوه وتره بار تهران عرضه می شود.

حجتی تصریح کرد: قیمت مرغ گرم بیش از ۷۰ هزار ریال غیرمنطقی و اجحاف به مصرف کننده است و قطعا اگر سیستم توزیع بخواهد ناسازگاری داشته باشد دولت ناچار است برای کنترل بازاراز شبکه وسیع بازرسی استفاده کند. وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد خود شبکه توزیع این مشکل را حل کند و نگذارد فشاری به مصرف کننده وارد شود.

وی با بیان اینکه این همه دستاورد را نباید با فضاسازی های کاذب از بین بُرد گفت: از شبکه توزیع می خواهم در رساندن مرغ منجمد با قیمت کمتر از ۶۰ هزار ریال به دست مصرف کننده تلاش کنند و در زمینه مرغ گرم نیز خودشان طوری کنترل کنند که بیشتر از ۷۰ ریال بیشتر به دست مصرف کننده نرسد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، هم اکنون شرکت های پشتیبانی امور دام آماده تحویل مرغ منجمد از قرار هرکیلوگرم ۵۵ هزار ریال به شبکه توزیع کنندگان شامل تعاونی ها مصرف، دستگاه های عمده مصرف کننده، میادین میوه و تره باز و فروشگاه های زنجیره ای است.

حجتی در خصوص مکاتبات به عمل آمده با چند استاندار استان های مرزی در خصوص جلوگیری از قاچاق مرکبات به داخل اظهارداشت: واردات مرکبات خیانت به تولید است.

وی با بیان اینکه اطلاع ندارم که وارد شده یا خیر اظهارداشت: هیچ کمبودی وجود ندارد بلکه عده محدودی که منافع خاصی هم دارند طوری فضاسازی می کنند تا اکثریت تولید کنندگان و مصرف کنندگان ضرر کنند. در حال حاضر، هم در جنوب و هم شمال کشور پرتقال به اندازه کافی برای شب عید ذخیره شده است.