به گزارش پارس ؛ قاسم زراعت‌کار در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه کیفیت نان حتی با افزایش ۳۰ درصدی قیمت، هیچ تغییری نکرده است، این گونه پاسخ داد که نرخ نان از سال ۹۱ هیچ تغییر نکرده بود، در حالی که هر سال با نرخ تورم، ۲۵ درصد افزایش دستمزد کارگر داشته‌ایم و اگر زمانی قبض گاز ۴۰ هزار تومان می‌شد، اکنون به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. در کنار اینها هزینه حمل آرد در هر کیسه ۴۰ کیلویی ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: زمانی خمیرمایه برای تهیه نان را ۴۰ هزار تومان می‌خریدیم که اکنون این رقم به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و هر سال اتحادیه نانوایان با توجه به افزایش قیمت‌های تأثیرگذار بر قیمت نان آنالیز قیمت را تحویل دولت می‌داد، ولی به دلایل مختلف دولت با افزایش قیمت نان موافقت نمی‌کرد. یک زمانی گفتند به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری این افزایش به بعد از انتخابات موکول شود، پس از آن هم گفتند، بگذارید بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان با اشاره به اظهارنظر برخی از مقامات دولتی در مورد تغییر نرخ نان طی چند ماه گذشته اظهار داشت: آقای نوبخت حدود دو ماه پیش اعلام کرد که قیمت آرد و نان به هیچ وجه تا پایان سال تغییر نمی‌کند، ولی پس از آن مجدداً اعلام کرد که در آذرماه ۳۰ درصد به قیمت قبلی نان اضافه خواهد شد، ولی در این بین اسمی از افزایش قیمت آرد و گندم نبردند.

به گفته زراعت‌کار افزایش قیمت نان در حالی اتفاق افتاد که قیمت گندم و آرد نیز افزایش داشت، تا جایی که گندم از کیلویی ۴۶۵ تومان به ۶۶۵ تومان رسید.

وی گفت: در جلسه‌ای که در تاریخ ۹ آذرماه در دفتر استاندار و در کارگروه آرد و نان تشکیل شد، اعلام شد که آرد از ۱۰ آذرماه براساس قیمت جدید توزیع می‌شود و جلوی سامانه توزیع را با قیمت قبل بستند، تا نانوایان آرد را براساس قیمت جدید بخرند.

رئیس اتحادیه نانوایان در مورد قیمت های جدید آرد نیز به این نکته اشاره کرد که آرد با سبوس‌گیری ۱۲ درصد از ۵۷۵ تومان به ۷۹۰ تومان رسید. آرد ۱۵ درصدی از ۵۸۵ تومان به ۸۰۵ تومان و آرد با سبوس‌گیری ۱۸ درصد از ۵۹۰ تومان به ۸۱۵ تومان و ۹ ریال رسید.

وی با انتقاد از سخنان مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت در مورد افزایش قیمت نان و آرد گفت: ایشان عنوان کرده‌اند که آرد ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته و نان ۲۰ تا ۳۰ درصد، در حالی که باید گفت آرد ۱۸ درصد گران شده و نان در واقع ۱۲ درصد پس از دو سه سالی که هزینه‌ها چند برابر شده قیمتش نسبت به آرد بالاتر رفته است.

این مسئول در اتاق اصناف همچنین با تأکید بر اینکه حتی مصوبه هیأت وزیران برای افزایش قیمت نان در سراسر کشور به طور کامل پیاده نشده، افزود: در برخی شهرها و استان‌ها بنا به تشخیص هر منطقه افزایش قیمت نان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است که نانوایان استان به این نحوه اجرا گلایه داشتند.

زراعت‌کار به این نکته هم اشاره کرد که فعلاً به نانوایان گفته‌ایم که مصوبه دولت را به هر نحوی که شده تا پایان سال اجرا کنند و در کنار آن نرخ نان در حال کار کارشناسی است و می‌گوییم اگر قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، قیمت نان نیز باید آزاد شود.

وی اتحادیه نانوایان را پل ارتباطی بین مصرف‌کننده و مسئولان دولت دانست و افزود: سالهاست که پرسیده‌ایم متولی نان در کشور کیست و دولت باید به نانوایان به عنوان سرمایه ملی نگاه کند، چرا که اکنون ۷۲ هزار نانوایی سنتی، ۹۵ درصد ذائقه مردم را تأمین می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی نانوایی‌ها در ایام تعطیلات بی‌ضابطه تعطیل هستند و مردم برای تهیه نان با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: نانوایی ها در سال سه روز به یعنی روزهای عاشورا، ۲۸ صفر و ۲۱ ماه مبارک رمضان مجوز تعطیلی دارند و در بقیه ایام تعطیلات حداقل در نوبت صبح باید به مردم خدمات بدهند.

رئیس اتحادیه نانوایان اعلام کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف در ساعت کاری یا موارد مشابه هموطنان می توانند با شماره ۷۷۵۰۳۳۱۳ اتحادیه نانوایان در تهران تماس بگیرند.