به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز بعدازظهر در دیدار با صنعتگران استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مقررات کشور بیشتر وارداتی است تا صادراتی و تسهیلات بیشتر به این سمت رفته است، گفت:‌ باید این جهت را تغییر دهیم و کندی کار هم به این زیربنای مقرراتی کشور باز می‌گردد که جنس آن وارداتی است.

وی مصلحت کشور را در محور قرار دادن تولید عنوان کرد و افزود: باید برای شرایط فعلی به این موضوع توجه خاص شود و تلاش شود تا اشکالات رفع گردد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در لایحه خروج از رکود کار زیادی در این خصوص صورت گرفته است، گفت: اما برخی مسائل به حوزه اجرایی بازمی‌گردد مثلاً در مورد معوقات تولید انتظار داشتیم زودتر حل شود چون اختیار آن جهت بخشودگی و تخصیص در دست دولت است اما دستورالعمل‌های آن اجرایی نشده و فرمت جامعی هم پیدا نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تفاوت گذاشتن میان بدهکارانی که در پرداخت معوقه خود تأخیر داشته و کسانی که به واسطه شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر امکان بازپرداخت بدهی خود را نداشته‌اند، گفت:‌ در مورد سرمایه در گردش بانک‌ها می‌توانند عامل رونق تولید باشند اما اکنون نمی‌توانند و یا وام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه خود بانک‌ها مشکل دارد، اظهار داشت: مجلس و دولت در صددند سرمایه در گردش بانک‌ها را افزایش داده و آنها را نسبت به وام دادن به تولیدکنندگان ملزم کنند.

لاریجانی از لزوم اعطای تسهیلات به معادن سخن گفت و با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌ها معادن خوبی داریم که مورد بهره‌برداری واقع نشده است، ادامه داد:‌ در مورد صادرات مشوق‌های صادراتی در تدوین بودجه لحاظ خواهیم کرد البته گاهی قبلاً قول‌هایی هم داده شده است اما عمل نشده لذا صادرات ما ضربه خورده است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های مجلس اعطای مشوق‌های صادراتی است از ضرورت واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی سخن گفت و در مورد تسهیلات تولید خاطرنشان کرد:‌ برخی مقررات در این زمینه تصویب شده است اما باید دید چرا اجرا نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در مورد حذف قوانین مخل کسب و کار به معاونت قواینن گفته‌ایم تحقیق کند و گزارش‌های آن اواخر امسال یا اوایل سال بعد منتشر می‌شود.

لاریجانی با انتقاد از تفاوت میان ارز اختصاص یافته به تولیدکنندگان با واردکنندگان در پایان اظهار داشت: در مورد وضعیت تولید شیر ضروری است که سلامت مردم و نیز صرفه تولید آن برای دامدار مورد توجه قرار گیرد.