به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علیرضا بیات در حاشیه نخستین کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه در پاسخ به خبرنگاران در خصوص طرح شبنم و چرایی توقف این طرح اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قطعاً با طرح شبنم و با کیفیتی که این طرح به اجرا درآمد، موافق نیست چرا که از یک‌سو نظارتی بر تولید برچسب‌های این طرح وجود نداشت و از سوی دیگر نظارت بر عرضه این برچسب‌ها نیز مناسب نبود و در مجموع این طرح باعث تطهیر کالای قاچاق شده بود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در توزیع این برچسب‌ها فساد وجود داشت، ادامه داد: البته اصل کد رهگیری کالا در کشور امری لازم و غیرقابل کتمان است و از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از سوی دولت موظف شد تا طرحی برای اجرای این موضوع تدوین کند.

وی با اشاره به وجود وسواس و دقت همزمان با شتاب در تدوین این طرح و اجرایی شدن آن، گفت: این طرح باعث می‌شود شناسایی کالای قاچاق از غیر قاچاق فراهم شود و از این رو ما به صورت جدی به دنبال اجرایی شدن این طرح در کشور هستیم. بیات یکی از مشکلات طرح شبنم را عدم دارا بودن ارتباط منطقی با مبادی ورودی و گمرک دانست و افزود: در این طرح جدید سعی شده تا ارتباط منطقی و کاملی از زمان ورود کالا به کشور تا زمان عرضه، دیده شود؛ لذا این ارتباط باعث هماهنگی و یکپارچگی در این موضوع شده و به هیچ وجه جزیره‌ای نیست.

معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اجرایی شدن این طرح نیز گفت: اجرای این طرح جزو اولویت‌های ما است و امیدواریم این طرح تا پیش از پایان سال جاری عملیاتی شود.

کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در سال جاری/کشف ۴ میلیون لیتر سوخت قاچاق از ۳۵ لنج در هرمزگان
وی در ادامه با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری اقدامات خوبی در حوزه مبارزه و پیشگیری از قاچاق کالا در کشور انجام شده است و به عنوان مثال در حوزه توزیع فرآورده‌های نفتی و همچنین صرفه جویی در مصرف این فرآورده‌ها اقدامات خوبی انجام شد که این اقدامات به کاهش ۶ درصدی مصرف در سال جاری انجامید و این در حالی است که در سال گذشته مصرف فرآورده‌های نفتی با رشد ۸.۶ درصدی همراه بود.

بیات با بیان اینکه در سال جاری کشفیات فرآورده‌های نفتی رشد قابل توجهی داشته است، گفت: در یکی از آخرین کشفیات انجام شده که توسط ماموران نیروی انتظامی در استان هرمزگان انجام شد، ۴ میلیون لیتر سوخت قاچاق از ۳۵ لنج کشف شد که البته این حجم از کشفیات، علی‌رغم بی سابقه بودنش، از میزان قاچاق یک روز سوخت در کشور کمتر است.

عمده قاچاق سوخت از سیستم حمل و نقل عمومی تامین می‌شود/ لزوم بهینه شدن سهمیه سوخت حمل و نقل عمومی
معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که منشا این حجم سوخت قاچاق از کجا تامین شده بود، افزود: متاسفانه عدم تخصیص بهینه سوخت به مصرف کنندگان، اعم از مصرف کنندگان خرد و کلان باعث دامن زدن به قاچاق سوخت در کشور می‌شود و متاسفانه مصرف کنندگان در حمل و نقل عمومی در برخی موارد بیش از نیاز مصرفشان، سوخت دریافت می‌کنند؛ لذا با توجه به اینکه عمده قاچاق سوخت از سیستم حمل و نقل عمومی تامین می‌شود، ما به دنبال تصحیح این روند و صرفه جویی در مصرف سوخت سیستم حمل و نقل عمومی هستیم البته با شرایطی که باعث اختلال در روند فعالیت این سیستم نشود.

ورود اپراتورها به واردات موبایل برای مبارزه با قاچاق تلفن همراه
بیات در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق موبایل در کشور اظهار داشت: متاسفانه علی رغم کاهش تعرفه واردات موبایل در کشور و کاهش تعرفه ورود این کالا از ۱۲ درصد به ۶ درصد، ولی هنوز قاچاق موبایل در کشور ادامه دارد. وی افزود: لذا برای مبارزه با موبایل‌های قاچاق در کشور متوسل به روش‌های فنی شده‌ایم و با مشارکت اپراتورها قرار است از روش‌هایی که در بسیاری از کشورهای دنیا برای این موضوع استفاده می‌شود، بهره بریم.

معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه روش register موبایل‌ها در گذشته امتحان شد و موفق نبود، گفت: در این طرح که چند سال پیش به اجرا درآمد برخی افراد سودجو با سوء استفاده از مشکلات این طرح، شماره سریال‌های گوشی‌های تلفن همراه را جعل کردند.

بیات خاطرنشان کرد: لذا با توجه به ناکارآمد بودن آن طرح، قرار است از روش دیگری با همکاری اپراتورهای تلفن همراه در کشور طرح دیگری را اجرایی کرد که بر مبنای آن خود اپراتورها، اقدام به واردات گوشی تلفن همراه در کشور می‌کنند.